فقر مردم بموازات وجود گاوصندوقی برای تقویت سپاه!

سپیده قیاسوند

به نظر می رسد که رژيم اسلامی مسلط بر ايران از آغاز سال ۲۰۲۰ دست به اجرائی کردن ضرب المثل قديمی «يک بام و دو هوا» زده و ما شاهد دو جريان موازی اما متضاد اقتصادی در کشورمان بوده ايم: يکی تلاش رژيم برای برداشته شدن  تحريم ها به بهانهء گرفتاری های مالی در مبارزه با بحران کرونا، و ديگری ولخرجی های رژيم برای ريخت و پاش های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اش.

از يکسو، دو ماه است که فشار ناگزیر و روزافزون مالیِ ناشی از رکود اقتصادی حاصل از قرنطینهء خانگی، بیش از گذشته، بر شانهء ملت ایران سنگینی می کند. اکنون دیگر فشاری که در آبان ماه گذشته اقشار کم درآمد جامعه را به خیابان ها کشاند، بسی بیشتر و عمیق تر و گسترده تر از آن روزها است و ظاهراً همین وضعیت ناگوار اقتصادی در کشور سران حکومت اسلامی ایران را وارد کارزار تازه ای کرده است؛ کارزار خواستاری تعلیق تحریم ها علیه ایران، به بهانهء فعال ‌سازی بیشتر نیروها و مقابله با بحران کرونا و کاهش تأثیرات اقتصادی آن و نیز رفع مشکلات معیشتی مردم در دوران قرنطینه. همچنين، مطابق اعلام رسمی وزارت بهداشت ایران، شیوع بیماری کرونا همچنان سیر صعودی دارد و حکومت، به دلیل عدم توان و بودجهء کافی برای تأمین معیشت مردم و زیان های اقتصادی به کشور، دست به کار خطرناک پايان دادن به قرنطینهء خانگی زده است.

از سوی ديگر، پیش از آنکه کارزار رفع تحريم ها، و در پی آن پيدايش گشایشی در تنگناهای مالی کشور، به نتیجه ای برسد، و بیش از آنکه به بحران افزایش شتاب شیوع کرونا در پی لغو قرنطینه پرداخته شود، حکومت اسلامی از پرتاب موفقیت ‌آمیز ماهواره «نور» به فضا خبر می دهد و آن را موفقیتی ارزشمند و ملی اعلام می کند که از سوی متخصصین فضایی سپاه پاسداران به دست آمده است و اکنون، در رسانه‌های داخلی ایران، تنها تبریک و تحسين مقامات حکومتی از توانمندی سپاه در پرتاب ماهوارهء نظامی به چشم می‌خورد و حسن روحانی از توان و آمادگی دفاعی نیروهای مسلح کشور، به‌ویژه سپاه پاسداران، در راستای حفظ ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم در منطقه تمجید می کند. 

گذشته از این حقیقت تلخ که، بر خلاف اظهارات نمایشی رئیس جمهورش، برنامهء موشکی ایران همواره خارج از چهارچوب امنیت و ثبات در منطقه و ناقض قطعنامهء شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده و هست، می توان به اين نکته نيز توجه کرد که کوشش های رژيم برای رفع تحريم ها در زمانی صورت می گيرد که در تاریخ ۲۶ ژانویهء سال جاری ۲۰۰ میلیون یورو به فعالیت‌های نیروی قدس سپاه پاسداران اختصاص داده شده و در تاریخ ۶ آوریل ۲۰۲۰ هم نشریات داخلی از موافقت سید علی خامنه ای، پس از تاخیری ۱۱ روزه، با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعهء ملی، اين بار به بهانهء مبارزه با کرونا، خبر داده اند. 

حال، در اين اين وضعيت دوگانه، می توان پرسش های تلخ متعددی را مطرح کرد: براستی بودجهء صرف شده برای تهیه و پرتاب ماهوارهء نظامی از کدامین منبع تأمین شده است؟ و اگر صندوق توسعهء ملی ایران چنین بودجه ای را در خود ذخیره داشته به چه دلیلی در این روزهای مرگبار کرونایی این بودجه صرف مردم ایران و کنترل شیوع کرونا و ادامهء قرنطینه خانگی نشده است؟ و يا اگر این صندوق چنین بودجه ای را در اختیار داشته، چرا این بودجه در اختیار صندوق بیمهء بیکاری قرار نگرفته است؟ و براستی از کدام روی صندوق توسعهء ملی ایران، در چنین روزهایی که وضع معیشت ملی در خطر جدی قرار گرفته، اجرایی کردن پروژهء «انتقام سخت» و«تقویت بنیهء دفاعی» حکومت اسلامی ایران و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را در اولویت قرار داده است؟ 

بدينسان، می بینیم که همزمان با ولحرجی های زائد و نمايشی است که رژيم اسلامی، به بهانهء فشار ناشی از دوران کرونا، کارزار تعلیق تحریم ها علیه ایران را در دنیا به راه انداخته است؛ کارزاری که بی تردید از نگاه تمامی طرفداران اش کلاهبرداری عاطفی دروغینی بیش نیست چرا که ماتوانی از رفع تنگی معيشت مردم با تقويت مالی سپاه برای ادامهء ماجراجوئی های مهلک اما کودگانه اش همزمان است.

متأسفانه، اگر اين شعبده بازی ها و دروغگوئی ها ادامه يابد، و اگر تقويت مالی سپاه در راستای افزایش عمليات خطرناک اش عواقبی داشته باشد، آن عواقب را نمی توان جز اين دانست که تحريم ها تشديد شده و فشارهای اقتصادی ناگوار و مضاعف آن بر شانه های مردم ایران افزايش خوهد يافت.

  ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ – April 25th, 2020