بوئینگ با ارائه اوراق قرضه ۲۵ میلیارد دلار جذب کرد

فروش ۲۵ میلیارد دلاری اوراق قرضه بوئینگ را از بحران کمبود بودجه نجات دادند. منابع نزدیک به این کنسرن گفته‌اند هدف‌گذاری مدیران ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار بود اما به دلیل تقاضای بالا، اوراق بیشتری ارائه کرد.

پیش‌تر اعلام شده بود که مدیران بوئینگ سرگرم مذاکره با سه بانک هستند. ارائه اوراق قرضه احتمالا تا روز دوشنبه سوم مه ادامه خواهد داشت و سررسید پرداخت آنها ۳ تا ۴۰ ساله تعیین شده است. میزان بهره این اوراق اما مشخص نیست.

سخنگوی این کنسرن در شیکاگو گفته است: «با توجه به جذب این میزان نقدینگی، فعلا برنامه‌ای نداریم که در بازارهای مالی دیگر حضور یابیم یا از دولت کمک بخواهیم.» بوئینگ فرصت این را داشت که از بودجه ویژه ۱۷ میلیارد دلاری وزارت خزانه داری آمریکا استفاده کند. این بودجه برای شرکت‌هایی تخصیص داده شده که بقای آنها برای امنیت ملی کشور ضرورت دارد.

سه روز قبل، بوئینگ از ضرر ۶۴۱ میلیون دلاری در سه ماهه نخست سال خبر داده بود. بوئینگ در نخستین فصل سال ۲۰۲۰ با کاهشی ۲۶درصدی به نسبت سال قبل، ۱۶میلیارد و ۹۱۰میلیون دلار درآمد داشته است. این شرکت در مدت مشابه سال ۲۰۱۹، دو میلیارد دلار سود و ۲۳ میلیارد دلار درآمد اعلام کرده بود. همزمان، دیوید کلهان، رئیس بوئینگ تایید کرده که ۱۰درصد از موقعیت‌های شغلی شرکت خط خورده‌اند.

بحران‌های متوالی
بوئینگ از مدت‌ها قبل درگیر بحران است. مشتریان این شرکت، پس از سقوط دو هواپیمای مسافربری ۷۳۷ مکس که ناشی از نقص سیستم کنترل پرواز بود، چند قرارداد میلیاردی را ملغی کردند و چند کشور از جمله آلمان اجازه پرواز این نوع هواپیماها در حریم خود را ندادند. سرانجام و بعد از لغو مجوز پرواز هواپیمای یاد شده از سوی اداره هوانوردی آمریکا، تولید این نوع هواپیما متوقف شد. مدیر عامل بوئینگ نیز دسامبر ۲۰۱۹ استعفا کرد و همزمان پاندمی کرونا باعث توقف پروازها شد. در وضعیت موجود، هیچ خطوط هوایی نیازی به خرید هواپیمای جدید ندارد.

بوئینگ که مقر آن شهر سیاتل در ایالت واشنگتن است، در سراسر دنیا ۱۶۰هزار پرسنل دارد. ۷۰هزار نفر این کارکنان در واشنگتن کار می‌کنند؛ ایالتی که بیشترین هواپیماها در آن ساخته می‌شوند. بوئینگ علاوه بر هواپیماهای مسافربری، جنگنده‌های نظامی و سفینه‌های فضایی نیز تولید می‌کند.

در این میان، رایان ایر که بزرگترین خطوط هوایی ارزان اروپاست، اعلام کرده که ۳۰۰۰ خلبان و خدمه خود را به دلیل بحران کرونا اخراج می‌کند. میشل اولری، رئیس این کنسرن اعلام کرد که بازگشت به سقف تقاضای سابق، تا سال ۲۰۲۲ طول می‌کشد. رایان ایر در سراسر دنیا ۱۸هزار پرسنل دارد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱ می ۲۰۲۰