محمد مساعد یکی از برندگان جایزه آزادی بیان۲۰۲۰ دویچه‌وله شد

جایزه آزادی بیان دویچه‌وله امسال در فضایی کرونایی بدون برگزاری مراسم یا جشنی اهدا شد. مخرج مشترک ۱۷ برنده آن نیز تلاش شجاعانه آنان برای انتشار حقایق پشت پرده این بیماری در کشورهای مختلف از جمله ایران بوده است.

جایزه آزادی بیان دویچه‌وله روز یک‌شنبه ۱۴ اردیبهشت (سوم مه) به خبرنگارانی اهدا شد که با انتشار اسناد و افشاگری‌های خود قدمی برای مبارزه با بیماری کرونا برداشتند. پتر لیمبورگ، مدیرعامل دویچه‌وله در این باره گفت: «جایزه آزادی بیان ۲۰۲۰ دویچه‌وله متعلق به همه خبرنگاران شجاعی است که به خاطر گزارش درباره این پاندمی با سرکوب روبرو شده‌اند». او تاکید کرد که دویچه‌وله از همه دولت‌ها می‌خواهد خبرنگارانی را که به خاطر گزارش‌گری درباره کرونا به زندان انداخته شده‌اند به فوریت آزاد کنند. او گفت: «ما از تمامی همکاران خود قدردانی می‌کنیم که در این شرایط دشوار کار می‌کنند و جلوی فعالیت‌شان با خشونت گرفته می‌شود، حمایت می‌کنیم».

برنامه اهدای جوایز با سخنرانی ویدیویی میشل باچله، کمیساریای سازمان ملل برای حقوق بشر و رئیس جمهور پیشین شیلی آغاز شد. او در این سخنرانی تاکید کرد که جهان اکنون بیش از هر زمان به آزادی رسانه، دسترسی همه به اطلاعات و تبادل آزادنه آنها نیاز دارد. میشل باچله در پیام ویدیویی گفت که دولت‌ها نیز برای آن که بتوانند تصمیم درستی بگیرند به داده‌های درست و دقیق نیاز دارند.

سرکوب خبرنگاران در سراسر جهان
برندگان جایزه امسال آزادی بیان دویچه‌وله به ۱۷ خبرنگار از ۱۴ کشور جهان در اروپا، خاورمیانه، آمریکا لاتین، خاوردور و قاره آفریقا تعلق گرفت. همگی برندگان به خاطر افشاگری‌های خود درباره اپیدمی کرونا، ناتوانی دولت‌ها در مقابله با آن یا پنهان‌کاری حکومت‌ها برای عدم دسترسی مردم به داده‌های واقعی هدف سرکوب قرار گرفته‌اند.

از کشورهای اروپایی بلیززگاگا از اسلواکی، آنا لالیک روزنامه‌نگار صرب، الینا میلاشینا روزنامه‌نگار تحقیقی نوایا گازتا و سرگی سازوک از بلاروس هستند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۳ می ۲۰۲۰