مایک پمپئو: برچیدن سامانه پاتریوت در عربستان سعودی نشانه کاهش تهدیدات رژیم ایران نیست

مایک پمپئو، شامگاه جمعه ۸ مه، با بیان اینکه این اقدام به معنی کاهش تهدیدات ایران نیست، گفت: آرزو داشتم جمهوری اسلامی ایران مسیر خود را عوض کرده بود اما این تهدید باقی است.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی، برچیدن پایگاه ضدموشکی پاتریوت آمریکا را به نشانه پایان تقویت نظامی عربستان سعودی در برابر ایران تلقی کرده بود. بر اساس این گزارش، واشنگتن، علاوه بر سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت، تعدادی از پرسنل نظامی خود را هم از خاک عربستان سعودی خارج خواهد کرد.

در گزارش وال‌استریت ژورنال تاکید شده بود: آمریکا در حال بررسی کاهش دیگر قابلیت‌های نظامی خود در عربستان سعودی است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، برچیدن سامانه ضدموشکی پاتریوت آمریکا در راستای «کاهش حمایت واشنگتن از ریاض» برنشمرده و می‌گوید: ما هر آنچه را که بتوانیم برای تامین امنیت آنها انجام می‌دهیم.

به گفته مایک پمپئو، هدف از برچیدن این سامانه‌های موشکی که عربستان سعودی را در برابر تهدیدات ایران محافظت می‌کرد، تلاش برای فشار بر ریاض در ارتباط با مسائل جهانی نفت نبوده است.

وزیر امور خارجه آمریکا، با بیان اینکه این اقدام نوعی «چرخش معمول در نیروها» است، به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد: ایالات متحده آمریکا توانایی زیادی دارد تا هم به کارزار فشار حداکثری و هم به بازدارندگی در منطقه ادامه دهد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۹ می ۲۰۲۰