در ایران ۳۲۰ نفر به اتهام «شایعه‌سازی» درباره کرونا بازداشت شدند

نیروی انتظامی رژیم جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به نگرانی‌های این نیرو از «تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی» درباره شیوع ویروس کرونا در این کشور، اعلام کرد که بیش از ۱۳۰۰ تارنما را شناسایی و ۳۲۰ نفر را نیز در این ارتباط بازداشت کرده است.

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، روز شنبه، در دیدار با یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، گفت: «نیروی انتظامی از روزهای اول شیوع کرونا علاوه بر انجام وظایف ذاتی خود پای کار آمد و با تمام توان برای مقابله با این بیماری در چندین حوزه ورود پیدا کرد.»

او ادامه داد که «ماشین‌های آب‌پاش یگان ویژه پلیس معابر را ضدعفونی می‌کردند و این‌گونه اقدامات پلیس باعث احساس آرامش در مردم شد.» این در حالی است که میزان تاثیرگذاری چنین اقدامی از سوی محافل علمی زیر سوال است.

همچنین در حالی که منابع مختلف از شروع موج دیگری از شیوع ویروس کرونا در ایران خبر می‌دهند، اشتری گفت: «مردم با رعایت مصوبات و اعتماد به پلیس توانستند تا حد زیادی این ویروس را کنترل کنند.»

رئیس پلیس رژیم ایران درباره جزئیات موارد اتهامی افراد بازداشت شده توضیحی نداده است، اما در هفته‌های اخیر برخی از کسانی که از عملکرد جمهوری اسلامی در زمینه مبارزه با شیوع کرونا در ایران انتقاد کرده بودند، بازداشت شده‌اند.

در میان بازداشت شدگان، بازداشت محمود شهریاری، مجری سابق رادیو و تلویزیون، بازتاب گسترده داشت. حکومت ایران او را به «انتشار شایعات و اخبار دروغ در فضای مجازی» در ارتباط با شیوع ویروس کرونا متهم کرده است.

این در صورتی است که در ماه‌های اخیر با انتشار ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی از عملکرد حکومت ایران به ویژه در مقابله با شیوع کرونا انتقاد کرده بود. شهریاری پیشتر نیز در تلویزیون رژیم ایران ممنوع التصویر شده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۹ می ۲۰۲۰