اعتراض خبرگزاری سپاه پاسداران به ممنوعیت آتش‌زدن پرچم در آلمان

پارلمان آلمان روز پنجشنبه، قانون مجازات توهین به پرچم و نمادهای ملی سایر کشورها را تشدید کرد. براساس قانون جدید، «آتش‌زدن، تخریب و پاره کردن» پرچم کشورهای مختلف و همچنین پرچم اتحادیه اروپا جرم ناشی از «نفرت‌پراکنی» تلقی خواهد شد و مانند کسانی که به پرچم آلمان تعرض کنند، مجازاتی تا سه سال حبس تعزیری در پی خواهد داشت.

پیش‌تر، این مجازات صرفاً محدود به تعرض به پرچم آلمان و یا پرچم سایر کشورهایی بود که در اماکن رسمی، عمومی و دیپلماتیک «برافراشته» باشند. بر اساس قانون جدید، هرکس در فضاهای عمومی پرچم یک کشور خارجی یا پرچم اتحادیه اروپا را تخریب کند یا به آن آسیب برساند به مجازات نقدی و زندان تا سه‌سال محکوم خواهد شد.

کریستین لامبراشت، وزیر دادگستری آلمان از حزب سوسیال‌دموکرات پس از تصویب این لایحه اعلام کرد که قانون جدید درصدد ایجاد محدودیت برای حقوق دموکراتیک مردم یا حق آنها برای اعتراض نیست چرا که آتش زدن پرچم نه اعتراض که نمادی از نفرت‌پراکنی و خشونت بود. «یوهانس فیشنر» سخنگوی حزب سوسیال‌دموکرات نیز با ابراز خوشحالی از این تصمیم پارلمان گفت که دیگر کشی در آلمان مجاز به آتش زدن پرچم اسرائیل نخواهد بود.

آتش زدن پرچم کشورها و تعرض به اماکن دیپلماتیک در چهار دهه گذشته به امری رایج در تجمعات گروهای تندرو و وابسته به حکومت در جمهوری اسلامی تبدیل شده است. علاوه بر پرچم آمریکا و اسرائیل که به‌صورت مداوم به آتش کشیده یا لگدمال می‌شود، متناسب با فضای سیاسی و اتفاقات روز، پرچم بریتانیا، دانمارک، آلمان، عربستان سعودی، امارات، سوئد و بحرین هم هدف تعرض این گروه تندرو وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی قرار گرفته است.

فارس و تسنیم، دو خبرگزاری امنیتی وابسته به سپاه، پس از آنکه هفته گذشته، فعالیت حزب‌الله لبنان در خاک آلمان نیز ممنوع اعلام شد، لابی اسرائیل در این کشور را عامل تصمیم ممنوعیت آتش‌زدن پرچم در آلمان دانستند و آن را محکوم کردند.

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان پس از این رویداد اعلام کرده بود که سازمان متبوع او فعالیتی در آلمان نداشته است. با اینحال شواهد روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد حزب‌الله لبنان فعالیت اقتصادی و مذهبی گسترده‌ای در خاک آلمان دارد. مقام‌های اطلاعاتی آلمان معتقدند که بخش عمده فعالیت حزب‌الله لبنان در شهر برلین و در ارتباط با سفارت ایران انجام می‌شود.

از جمله مشهورترین پرونده‌ها در رابطه با اقدامات مشترک ایران و حزب‌الله لبنان در خاک آلمان، به ترور رهبران حزب دموکرات کردستان ایران در رستوران میکونوس برلین در شامگاه ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۲ باز می‌گردد.

بر اساس حکم دادگاه جنایی برلین، سه تبعه لبنان به نام‌های یوسف امین، محمد اتریس و عباس راحیل که به‌زعم سرویس اطلاعاتی آلمان و حکم نهایی دادگاه در ارتباط با حزب‌الله لبنان بوده‌اند به همراه کاظم دارابی از مأموران سپاه پاسداران در آلمان این ترور را طراحی و اجرا کرده بودند.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۷ می ۲۰۲۰