فلیسین کابوگا: مظنون به نسل‌کشی در رواندا در پاریس بازداشت شد

مقامات فرانسه می‌گویند یک مظنون به نسل‌کشی که به مدت ۲۵ سال از چنگال قانون گریخته بود، در شهر پاریس دستگیر شده است. به گفته وزارت دادگستری فرانسه، فلیسین کابوگا که متهم به حمایت مالی از شبه نظامیانی است که ۸۰۰ هزار نفر را قتل عام کرده‌اند، روز شنبه صبح بازداشت شد.

آقای کابوگای ۸۴ ساله در صدر فهرست جنایتکاران تحت تعقیب در رواندا قرار داشت که ۵ میلیون دلار پاداش برای شناسایی و بازداشت وی تعیین شده بود.

وزارت دادگستری فرانسه می‌گوید که آقای کابوگا با هویت جعلی در آپارتمانی در محله «اسنیِر سور سِن» واقع درشمال پاریس اقامت داشته است.

در بیانیه وزارت دادگستری آمده است: «از سال ۱۹۹۴ فلیسین کابوگا که منبع حمایت مالی در نسل کشی رواندا بوده است، با معافیت از مجازات در کشورهای آلمان، بلژیک، کنگو-کینشاسا، کنیا یا سوئیس اقامت داشته است.»

این بیانیه می‌افزاید که بازداشت کابوگا راه را برای حضور او در مقابل دادگاه استیناف پاریس و سپس دیوان بین المللی لاهه خواهد گشود. کابوگا در دادگاه جنایی بین‌المللی رواندا به نسل کشی محکوم شده است. دو مظنون دیگر نسل کشی در رواندا، آگوستین بیزیمانا و پروتائیس ام پیرانیا، همچنان تحت تعقیب پلیس بین‌المللی هستند.

اتهام آقای کابوگا تامین مالی شبه‌نظامیان هوتو است که در سال ۱۹۹۴ ظرف ۱۰۰ روز صدها هزار هوتوی میانه‌رو و اقوام توتسی را قتل‌عام کردند. سال‌ها تصور می‌شد که کابوگا در نایروبی در کنیا اقامت دارد و ایالات متحده از دولت آن کشور خواسته بود که او را تحویل مقامات مسئول بدهد.

استیون رَپ، سفیر سیار آمریکا در امور مربوط به جنایات جنگی، در سال ۲۰۰۹ در یک کنفرانس خبری در نایروبی گفت: «من تصاویر او را در محله‌های مختلف دیده‌ام. دادگاه بین‌المللی جنایی رواندا به فشارهای خود برمقامات کنیا برای بازداشت او ادامه می‌دهد.»

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۷ می ۲۰۲۰