کمیسیون اروپا خواستار بازگشایی مرزهای داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شد

در پی کاهش مقررات پیشگیرانه و آغاز گشایش تدریجی کشورهای اروپایی، کمیسیون اروپا از ۲۷ کشور عضو این اتحادیه خواسته است که مرزهای داخلی خود را بتدریج باز کنند.

قاره اروپا که با ثبت بیش از ۱۵۰هزار مرگ ناشی از بیماری کوویدـ۱۹ بیش از هر نقطه دیگر جهان از شیوع این بیماری آسیب دیده است، در پی گشایش گام به گام مرزهای داخلی خود است.

با اینکه کمیسیون اروپا خواستار بازگشایی تدریجی مرزهای داخلی کشورهای عضو این اتحادیه است، اما این کمیسون پیشنهاد کرده است که مسدود بودن مرزهای خارجی منطقه شنگن تا ۱۵ ژوئن تمدید گردد. در همین حال، کمیسیون اروپا، روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت/ ۱۳ مه از ۲۷ کشور عضو این اتحادیه خواست که مرزهای داخلی خود را با توجه به نزدیک شدن تعطیلات تابستانی بازگشایی کنند.

“کریستوف کاستنر” وزیر کشور فرانسه، اعلام کرد که مرزهای خارجی این کشور تا اطلاع ثانوی مسدود است. بر اساس گفته‌های مقامات فرانسه، اگر تغییر و تحول جدیدی در رابطه با شیوع ویروس کرونا ایجاد نگردد، مرزهای داخلی این کشور و کشورهای آلمان، اتریش، سوئیس از ۱۵ ژوئن در دوجهت باز می‌شود.

همزمان با کاهش محدودیت‌های قرنطینه، در ایتالیا آسیب‌دیده‌ترین کشور اروپا از شیوع ویروس کرونا، مرزهای داخلی گشایش می‌یابد. دولت ایتالیا امروز شنبه ۲۷ اردیبهشت/ ۱۶ مه اعلام کرد که بنا بر دستور جدید نخست وزیر “جوزپه کونته”، مرزهای این کشور را از تاریخ ۳ ژوئن به روی گردش‌گران کشورهای عضو اتحادیه اروپا باز می‌کند.

بر خلاف فرانسه و ایتالیا، “پدرو سانچز” نخست وزیر اسپانیا، امروز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که می‌خواهد وضعیت اضطراری را برای یک ماه دیگر در این کشور تمدید کند و پس از به پایان رسیدن وضعیت اضطراری، در مورد بازگشایی مرزهای کشور خود تصمیم گیرد. پدرو سانچز تأکید کرد با اینکه اسپانیا به درآمد حاصل گردش‌گری نیاز دارد اما ترجیح می‌دهد موضوع سلامتی و امنیت مردم را در اولویت قرار دهد.

در آلمان هم محدودیت‌ها کاهش یافته اما دولت این کشور گفته است که شهروندان عضو اتحادیه اروپا برای گشایش مرزهای این کشور چند هفته دیگر باید منتظر بمانند. با این حال، این کشور برخی از محدودیت‌های مرزی خود را با کشورهای لوکزامبورگ، اتریش و سوئیس، برداشته و امکان رفت وآمد زمینی را تحت شرایط خاصی فراهم آورده است. مرزهای هوایی آلمان همچنان بسته هستد.

با توجه به احتمال شیوع موج جدید شیوع بیماری کوویدـ۱۹، بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از بازگشایی مرزهای خود هراس دارند. از سوی دیگر، با اینکه تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از گشایش مرزهای داخلی خود بروی شهروندان اروپایی خبر داده‌اند، اما هنوز معلوم نیست چه زمانی مرزهای این اتحادیه و منطقه شنگن به روی گردش‌گران خارجی باز شود.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۶ می ۲۰۲۰