هیأت تحقیق افغانستان: با یافت شدن دو جسد دیگر، هنوز ١١ مهاجر افغان در مرز ایران ناپدید هستند

محمد حمید طهماسی، رئیس هیأت تحقیق دولت افغانستان چهارشنبه ١٣ مه در نشست خبری در ولایت هرات در غرب این کشور به خبرنگاران گفت، دو جسد دیگر از محل حادثه هم‌مرز با ایران پیدا شده که یکی از آنها نوجوان ١٤ ساله و دیگری قابل شناسایی نیست.

محمد حمید طهماسی، رئیس هیأت تحقیق دولت افغانستان در بارۀ کشته شدن کارگران این کشور در مرز ایران، با اعلام یافتن دو جسد تازه، گفت، برای شناسایی بیشتر هر دو جسد در بخش تحقیقات طب عدلی (پزشک قانونی) فرستاده شده‌اند. وی یادآوری کرد که با پیدا شدن این دو جسد شمار مجموع اجساد پیدا شده به ١٢ تن رسید، اما ١١ نفر دیگر هنوزهم ناپدید هستند.

رئیس هیأت تحقیق افغانستان اظهار کرد، صحبت‌های اولیه با هیأت ایرانی آغاز شده و تحقیقات مشترک براساس اسناد و شواهد در محل حادثه شروع می‌شود و پس از ختم تحقیقات، نتایج نهایی در مورد غرق شدن مهاجرین افغان در مرز ایران اعلام می‌شود.

محمد حمید طهماسی به تاریخ ١٠ مه ٢٠٢٠ در هرات گفته بود، بررسی‌های ابتدایی این هیأت نشان م‌یدهد که شمار مجموع مهاجرین افغان که وارد مرز ایران شده بودند ٤۶ نفر بوده است. بگفتۀ وی، بررسی هیأت تحقیق دولت افغانستان پیرامون رویداد غرق و ناپدید شدن شماری از مهاجرین افغان در منطقه مرزی «دهنه ذوالفقار» با ایران، در ظرف یک هفته آینده تکمیل خواهد شد.

در همین حال، وزارت امور خارجه افغانستان با نشر اعلامیه‌ای نوشت، تحقیقات مشترک کابل – تهران در مورد حادثه غرق شدن مهاجرین افغان چهارشنبه ١٣ مه آغاز شده است. در این اعلامیه آمده که این تحقیقات توسط کمیساریای مرزی هر دو کشور به هدف یافتن حقایق و تأمین عدالت و براساس قرارداد کمیساران سرحدی بین ایران و افغانستان منعقده سال ١٣٣۵ هجری شمسی، در محل حادثه پیش برده می‌شود.

وزارت امور خارجه افغانستان باردیگر تاکید کرده که ادعای غرق شدن مهاجرین افغان توسط مرزبانان ایرانی را با تمام قوت تا تأمین عدالت بررسی خواهد کرد.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه ایران دوشنبه ١١ مه ٢٠٢٠ با نشر اعلامیه‌ای نوشت، مرزبانان ایرانی درغرق شدن مهاجرین افغان هیچ دخالتی نداشته‌اند. عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «اولا به لحاظ واقعیات عینی، بر اساس گزارش‌های تایید شده که از مرزبانی جمهوری اسلامی ایران دریافت شده است در تاریخ مورد نظر و در محدوده ادعایی نه تنها چنان واقعه‌ای رخ نداده و مواجه‌های از هیچ نوع میان نیروهای جمهوری اسلامی ایران با اتباع افغان رخ نداده چه رسد به ادعاهای ناظر بر انتقال افراد به اردوگاه یا رفتارهای دور از شان انسانی». عباس موسوی اضافه کرد: «در آن زمان به دلیل شرایط خاص جوی در منطقه حتی هیچگونه ورود اتباع افغان به خاک جمهوری اسلامی ایران ثبت نشده است. علیرغم اطمینان کامل مجددا به کلیه دستگاه‌های ذیربط دستورات لازم جهت بررسی دقیق و جامع موضوع صادر شد که نتیجه بررسی‌های تکمیلی سایر دستگاه‌ها نیز موید گزارش مرزبانی بوده و وقوع حادثه و دخالت ادعائی را بطور کامل رد نموده است».

گفتنی است که برخی از مهاجرین افغان برگشته از مرز ایران مدعی اند ۵٧ کارگر افغان توسط مرزبانان ایرانی بامداد شنبه ٢ مه امسال پس از شکنجه و دشنام به رودخانه هریرود انداخته شدند که در نتیجه ٢٣ کارگر جان باختند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۶ می ۲۰۲۰