خشم وزارت خارجه عراق از برافراشتن پرچم دگرباشان در سفارت‌خانه‌های اروپایی در بغداد

دولت عراق روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت (۱۸ ماه مه) خشم خود را از برافراشته شدن پرچم هفت‌رنگ همجنس‌گرایان و دگرباشان از سوی نمایندگی های رسمی اتحادیه اروپا و چند کشور غربی در بغداد ابراز کرد. پرچم رنگین کمان نمادی از دگرباشان و همجنس‌گرایان محسوب می شود.

نماینده دولت عراق این اقدام کشورهای اروپایی را “نقض احساسات مذهبی بسیاری از شهروندان” این کشور خواند.

بر اساس گزارش آژانس خبری دولتی “اینا” نماینده وزارت امور خارجه عراق در این باره گفت: «این نماد با ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی کشور که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می دهند، مغایرت دارد.»

وزارت امورخارجه عراق در بیانیه ای از اقدام دفتر اتحادیه اروپا و چند کشور اروپایی در افراشتن پرچم همجنس‌گرایان در سفارت‌خانه‌های خود به دلیل “نقض اصول و ارزش‌های والای اخلاقی مورد احترام همه مذاهب الهی و همچنین مغایرت آن با اصول و هنجارهای اجتماعی عراق و تحریک احساسات و مفاهیم مقدس دینی” ابراز تأسف کرد.

نمایندگان اتحادیه اروپا روز یکشنبه همزمان با روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی پرچم هفت‌رنگ همجنس‌گرایان، لزبین ها و دگرباشان را بر فراز دفتر اتحادیه اروپا و چند کشور اروپایی برافراشتند. سفارت‌خانه‌های کانادا و بریتانیا نیز از این اقدام پیروی کردند.

دفتر اتحادیه اروپا در بغداد در توئیتی عکس چند دیپلمات اروپایی را در کنار پرچم رنگین‌کمان دگرباشان منتشر کرده بود.

مقتدا صدر، روحانی با نفوذ شیعه از این عمل ابراز خشم کرد و از “تجاوز به قانون و دین در عراق” سخن گفت. تنها چند هفته پیش از این مقتدا صدر از ازدواج همجنس‌گرایان به عنوان یکی از دلایل شیوع ویروس کرونا نام برده بود.

هادی العامری، رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح، نیز گفت که آنچه “نمایندگی اتحادیه اروپا انجام داده اقدامی توهین‌آمیز به عراق” است. او خواستار اخراج سفرای سه کشور اروپایی شده است.

جریان ها و شخصیت های دیگر مذهبی و دولتی عراق از جمله سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، حزب الدعوه و حزب اسلامی عراق نیز به طور جداگانه به این اقدام واکنش نشان دادند و آن را “آلوده کردن آسمان عراق و هویت اسلامی آن” و همچنین “تحریک احساسات ملی” این کشور خواندند.

در اسلام همجنس‌گرایی ممنوع است و در بسیاری از کشورهای اسلامی جرم محسوب می شود.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۸ ماه می ۲۰۲۰