دولت اسپانیا به بیش از ۲ میلیون نفر از جمله مهاجران «حداقل درآمد» می‌دهد

هیات وزیران اسپانیا اختصاص «حداقل درآمد پایه» به ۸۵۰ هزار خانواده آسیب پذیر در این کشور را تصویب کرد. پدرو سانچز، نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا اجرای این طرح را «تاریخی» توصیف کرده است. وی ضمن دفاع از این لایحه دولت تاکید کرد که کشورش «نمی تواند با رها کردن بخشی از جمعیت خود شاهد رونق اقتصادی باشد.»

پیش بینی می شود که دو میلیون و ۳۰۰ هزار اسپانیایی و اتباع خارجی ساکن این کشور می توانند از روز اول ماه ژوئن (روز دوشنبه) درخواست خود برای دریافت «حداقل درآمد پایه» را ارائه کنند. این درآمد ماهانه که بین ۴۶۰ تا هزار یورو (بین هشت میلیون و ۲۸۰ هزار و ۱۸ میلیون تومان با احتساب قیمت ارز در بازار آزاد ایران) خواهد بود به مهاجران و پناهجویان نیز تعلق خواهد گرفت.

هزینه اجرای این طرح برای دولت اسپانیا سالانه سه میلیارد یورو تخمین زده شده است. دولت اسپانیا در نظر دارد به تدریج با اخذ مالیات از شرکت های دیجیتال و داد و ستدهای بازار سهام هزینه اجرای این طرح را جبران کند. پابلو اگلسیاس، وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا در مورد اجرای این طرح گفت: «این طرح وعده پارلمان کنونی و بخشی از برنامه دولت بود اما اجرای آن پس از همه گیری [کرونا] در سطح جهان به یک نیاز کاملا اضطراری تبدیل شد زیرا میلیون ها خانواده در اسپانیا دیگر بیش از این نمی توانند صبر کنند.»

پابلو اگلسیاس رهبر حزب چپ‌گرای «پدموس» است که در دولت ائتلافی کنونی علاوه بر مقام وزارت، سمت معاونت دوم نخست وزیر را نیز در اختیار دارد.

اسپانیا یکی از سه کشوری است که بیشترین میزان فقر در سطح اتحادیه اروپا را دارند. دولت ائتلافی اسپانیا امیدوار است که با اجرای طرح «حداقل درآمد پایه» بتواند این کشور را در زمینه درصد افراد فقیر به میانگین کشورهای عضو اتحادیه اروپا برساند. بانک مرکزی اسپانیا در یکی از آخرین گزارش های خود اعلام کرده بود که دست‌کم ۱۲ میلیون نفر در این کشور زیر خط فقر زندگی می کنند.

به دنبال شیوع ویروس جدید کرونا در اسپانیا بسیاری از افرادی که سطح زندگی آنها به کمک درآمدشان تنها اندکی از خط فقر بالاتر بود بیکار شدند. امری که باعث شد بسیاری از اسپانیایی ها به ویژه در دو شهر مادرید و بارسلون برای امرار معاش به دنبال دریافت کمک موسسه های خیریه باشند.

منبع: سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۳۰ ماه مه ۲۰۲۰