نتایج دومین کالبدشکافی: “جورج فلوید به قتل رسیده است”

جرج فلوید سیاه‌پوست آمریکایی ۵ خرداد / ۲۵ مه در مینیاپولیس بازداشت شد. چهار مأمور پلیس در بازداشت او مشارکت داشتند. یکی از مأموران زانوی خود را چندین دقیقه روی گردن او گذاشت و آنقدر فشار داد که حال فلوید زیر پاهای او بد شد و در هنگام انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد. شهروندان این خشونت را در گوشی‌های همراه خود ضبط کردند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. شاهدان عینی در محل از پلیس خواسته بودند که به فلوید اجازه بدهد نفس بکشد.

نتایج کالبد شکافی دوم جورج فلوید که به خواست خانواده انجام شد نشان می‌دهد که او در اثر فشار مداوم بر گردن و پشت‌اش خفه شده است. بر این اساس او به قتل رسیده است. پزشکی قانونی بعد از نخستین کالبد شکافی اعلام کرده بود که قتلی اتفاق نیفتاده بلکه بنا بر ادعای دادستان این احتمال وجود دارد که فلوید در اثر بیماری‌های زمینه‌ای جان خود را از دست داده باشد.

از زمان قتل فلوید بهدست پلیس، تظاهرات اعتراضی در شهرهای آمریکا ادامه دارد. گارد ملی نیروهای پلیس محلی را در ۱۵ ایالت تقویت کرده است و در بیش از ۴۰ شهر نیز قانون منع تردد وضع شده است که معترضان عمدتاً آن را نادیده می‌گیرند.

منبع: برگرفته از سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند) ۱ ژوئن ۲۰۲۰