واکنش سران رژیم اسلامی به قتل «رومینا» و مرگ «آسیه پناهی»

ابراهیم رئیسی، شخص اول قوه قضائیه جمهوری اسلامی در واکنش به ماجرای قتل «رومینا اشرفی» دختر ۱۳ ساله به دست پدرش، گفت: «حتما با این جنایتی که انجام شد برخورد عبرت‌آموزی خواهد شد بدون تردید.» او البته مستقیما نامی از «رومینا اشرفی» نبرد اما با اشاره به «قتلی که در گیلان رخ داده» مقصود خود را واضح کرد.

روز گذشته روزنامه شهروند در گزارشی شرح داده بود که پدر رومینا، رضا اشرفی، مدتی پیش از آن که دخترش را در خواب به قتل برساند، تلفنی با داماد خانواده‌اش که وکیل دادگستری است صحبت کرده و اطلاع یافته است که به عنوان «ولی دم» قصاص نمی‌شود. پدر رومینا گفته بود که برای «حفظ آبرو» و «غیرت» دست به کشتن دختر خود زده است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، پدر ولی و قیم خونی فرزندانش است و در صورتی که آنها را به قتل برساند به قصاص نفس و پرداخت دیه محکوم نمی‌شود.

رومینا اشرافی، بامداد روز یکم خرداد در هنگامی که کنار برادر شش‌سال‌هاش در خواب بود به‌وسیله داس به دست پدرش سر بریده شد. بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، حتی از پدری که یک فرزند خود را به قتل رسانده نمی‌توان صلاحیت نگهداری دیگر فرزندان را نیز سلب کرد.

ابراهیم رئیسی همچنین در این جلسه که با حضور ریاست سازمان بازرسی کل ایران برگزار شد، گزارش خود از پرونده مرگ «آسیه پناهی» را قرائت کرد. در این گزارش تایید شد که «آسیه پناهی»، مادر ۵۵ ساله توسط ماموران شهرداری کرمانشاه توسط «اسپری فلفل» کشته شده است و این ماموران، «فاقد دستور قضایی تخریب» بودند. او از خانه آسیه پناهی با کلمه «آلونک» یاد کرد.

به گفته رئیس سازمان بازرسی پروندهای برای رسیدگی به مساله تحت عنوان «سببیت در قتل شبه عمد» در دادستانی کرمانشاه تشکیل شده و موضوع در حال پیگیری است.

هفته گذشته، ماموران شهرداری کرمانشاه که می‌خواستند به اتهام «زمین‌خواری» خانه آسیه پناهی را تخریب کنند با مقاومت این زن روبه‌رو شدند. ساعاتی بعد خبر مرگ آسیه پناهی منتشر شد. پیش‌تر رییس و معاون اجرائیات شهرداری کرمانشاه در خصوص این پرونده از کار برکنار و همراه یک مامور دیگر اجراییات شهرداری بازداشت شده بودند.

رییس قوه قضاییه همچنین در واکنش به اعتراضات مردم در خوزستان به دلیل کم‌آبی گفت: «اگر دستگاه‌های مربوطه به موقع اقدام می کردند، کار به اعتراضات نمی کشید و ما نباید نسبت به این کوتاهی‌ها و قصور و تقصیرها بی تفاوت باشیم».

هفته گذشته بود که مردم بخش «غیزانیه» استان خوزستان در اعتراض به نبود آب و بی‌مسئولیتی بخشداری و مدیران «آبفا روستایی» اهواز و همچنین عملی‌نشدن وعده‌ھای استاندار، مقابل بخشداری بخش «غیزانیه» تجمع کردند و سپس «جاده قدیم اهواز – ماهشهر» را مسدود کردند.

در پی این تجمع، نیروی انتظامی و یگان ویژه وارد عمل شدند و به سرکوب شدید مردم معترض در این منطقه پرداختند. نیروهای یگان ویژه با «تیراندازی هوایی» و پرتاب «گاز اشک‌آور» وارد عمل شدند و جاده را باز کردند. در ویدیوهای منتشر شده از تجمع اعتراضی مردم «غیزانیه» دیده می‌شد که یکی از معترضان به وسیله گلوله پلاستیکی پلیس زخمی شده است.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱ ژوئن ۲۰۲۰