ناو هواپیمابرساختگی رژیم ایران؛ یک ناو خیالی با اهداف تبلیغاتی است

نشریه تخصصی” ناوال نیوز” روز یکشنبه ۱۱ خرداد/ ۳۱ مه، در گزارشی به قلم “اچ-آی ساتون”، کارشناس و مورخ ناوهای جنگی و زیردریایی‌ها، ناو هواپیمابر ساختگی جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار داده است. به نوشته ساتون، این ناو ساختگی هیچ شباهتی به ناوهای هواپیمابر واقعی آمریکایی ندارد. طول و عرض آن کمتر است. ساختار و شکل آن نمی‌تواند یک بیننده کنجکاو را گول بزند و حتی از نظر شباهتِ کپی به اصل در مقایسه با ماکت ناوهایی که توسط صنایع سینمایی هالیود ساخته می‌شوند، بسیار ابتدایی‌تر و مقدماتی‌تر است.

به نوشته ساتون، جمهوری اسلامی ایران در جریان سال‌های ٢٠١٣-٢٠١٤ اقدام به ساختن ماکت یک ناو هواپیمابر ساختگی کرد که شباهت‌هایی ظاهری با ناو هواپیمابر آمریکایی “نیمیتس” داشت. این ناو ساختگی در رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت عنوان “پیامبر اعظم” در ۹ فوریه سال ٢٠١۵ به عنوان هدف مورد استفاده قرار گرفت و تخریب شد. ایران اخیراً این ناو ساختگی را دوباره تعمیر کرده و همانند ناوهای آمریکایی آن را رنگ کرده و هواپیماهای جنگنده ساختگی بر عرشه قرار داده و احتمالاً می‌خواهد به زودی از آن در یک نمایش دیگر رزمی برای نشان دادن قدرت خود در خلیج فارس استفاده کند.

یادآور می شویم که در نهمین رزمایش پیامبر اعظمِ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در در منطقه تنگه هرمز و خلیج فارس که از ۶ اسفند ۱۳۹۳ برای ٢ روز برگزار شد، در ابتدا،عملیات مین‌ریزی توسط ده‌ها فروند شناور نیروی دریایی سپاه در منطقه تنگه هرمز صورت گرفت، سپس شناورهای نیروی دریایی سپاه به اجرای عملیاتی پرداختند. در آغاز مرحله دوم رزمایش، پهپادهای هدف توسط ۱۰۰ فروند شناور نیروی دریایی منهدم شد؛ این پهپادها توسط موشک‌های دوش پرتاب میثاق و توپ‌های نصب‌شده روی قایق‌های تندرو سپاه منهدم شد.

اما مهمترین بخش از این رزمایش، حمله به ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی بود؛ این ماکت مورد اصابت صدها راکت و ده‌ها فروند موشک قرار گرفت و منهدم شد. این ماکت توسط ده‌ها فروند شناور تندرو سپاه مورد اصابت قرار گرفت؛ همچنین چند موشک کروز و دو موشک بالستیک نیز به این هدف اصابت کرد.

دریادار فدوی، فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه، پس از این رزمایش طی سخنانی بر این موضوع تأکید کرد که «آمریکایی‌ها و همه دنیا می‌دانند یکی از اهداف عملیاتی ما، از بین بردن نیروی دریایی آمریکاست و انهدام ناو آمریکایی برای ما فقط ۵۰ ثانیه طول می‌کشد.»

در گزارش “ناوال نیوز” در باره ناو هواپیمابر ساختگی جمهوری اسلامی آمده است که اگر شما در نگاه اول شباهت‌هایی را بین این ماکت و ناوهای هواپیمابر ببینید، خیلی زود متوجه می شوید که این ماکت از نظر مهارت جلوه دادن واقعیت یک ناو، قانع کننده نیست و با کپی‌های درستی که برای سینما ساخته می‌شود، نیر بسیار فاصله دارد. در آن آسانسور و جایگاه‌های تسلیحاتی و بسیاری از ابزارها و وتجهیزات که در ناوهای واقعی وجود دارد، دیده نمی‌شود.

تفاوت بزرگ دیگری که این ماکت با مدل های واقعی دارد، اندازه آن است. هر چند اندازه آن بزرگ است و عرشه آن مملو از ماکت هواپیماهای جنگنده ساختگی است، ولی طول آن دو سوم و عرض آن ۵٠ درصد از ناوهای هواپیما بر واقعی کوچک تر است؛ همچنین ماکت هواپیماها نیز از مدل واقعی آن بسیار کوچک تر است. در همین حال ماکت هواپیماها، بر اساس مدل جنگنده آمریکایی ،اف-۵” است که نه تنها در نیروی دریایی آمریکا بندرت وجود داشته است، بلکه هیچ‌گاه از این مدل جنگنده در ناوهای هواپیما بر آمریکایی استفاده نشده است.

در واقع این ناو ساختگی نیروی دریایی سپاه که در کارخانه کشتی‌سازی “گچین” در نزدیکی بندر عباس ساخته شده، یک کشتی بزرگ باربری است که بدون دقت لازم تلاش شده که به یک کشتی جنگی شباهت پیدا کند.

جالب است بدانید که یک هدف به شکل چشم گاو در مرکز عرشه ناو هواپیمابر ساختگی ایران نقاشی شده است. این شکل احتمالاً یک نقطه برای ردیابی موشک بالستیک هدایت شده “فاتح ۱۱۰” است. گفته می‌شود ایران از این موشک ها در ژانویه امسال در حمله به پایگاه هوایی آمریکا در عین‌الاسد و اربیل عراق استفاده کرده است.

پیش تر”نیویورک تایمز” در گزارشی نوشته بود جمهوری اسلامی از این ناو صرفاً “اهداف تبلیغاتی” را دنبال می‌کند. به گمان ارتش آمریکا، ایران وقتی لازم باشد، می‌تواند این کشتی را به آب بیاندازد تا توجه رسانه‌ها را به خود جلب کند. “نیویورک تایمز” همچنین نوشته بود که جمهوری اسلامی همواره سعی دارد با تبلیغات عجیب و غریب، توان نظامی خود را بیشتر از آنچه هست نشان دهد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱ ژوئن ۲۰۲۰