درخواست حذف واژه “نژاد” از قانون اساسی آلمان. آمادگی دولت آلمان برای بررسی موضوع

حرکت‌های اعتراضی بین‌المللی به مرگ جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی که در پی عملیات خشونت‌آمیز پلیس کشته شد، به بحث در باره نژادپرستی در کشورهای گوناگون را دامن زده است. حزب سبزهای آلمان در صحنه سیاست یک گام جلوتر رفته و خواهان حذف واژه “نژاد” از قانون اساسی این کشور شده است.

در بند سوم اصل سوم قانون اساسی آلمان آمده است: «هیچ کس نباید به دلیل جنسیت، نسب، نژاد، زبان، تبار و زادگاه، عقیده، دیدگاه مذهبی یا سیاسی خود مورد تبعیض قرار گیرد یا از مزیتی بهرهمند گردد. هیچ کس نباید به خاطر معلولیتش مورد تبعیض واقع شود.»

“سبزها” برای تغییر این بند از قانون اساسی پیشنهاد مشخصی هم ارائه کرده‌اند: «هیچ کس نباید به دلیل جنسیت، نسب، زبان، تبار و زادگاه، عقیده، دیدگاه مذهبی یا سیاسی خود یا به دلایل نژادپرستانه مورد تبعیض قرار گیرد یا از مزیتی بهرهمند گردد. هیچ کس نباید به خاطر معلولیتش مورد تبعیض واقع شود.»

از دید سبزها، علاوه بر حذف واژه “نژاد” باید این جمله نیز به اصل سوم قانون اساسی اضافه شود: «دولت تضمین می‌کند که جلوی تعرض به کرامت افراد، به دلیل وابستگی آنها به گروهی خاص را بگیرد و برای حذف تبعیض‌های موجود اقدام کند.»

اعلام آمادگی اعضای دولت برای بررسی موضوع

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که صدراعظم آنگلا مرکل از بحث و تبادل نظر در باره حذف واژه “نژاد” از قانون اساسی آلمان پشتیبانی می‌کند. مرکل ابراز امیدواری کرده است که جامعه و نمایندگان پارلمان هم در این باره بحث و گفتگو کنند.

هورست زهوفر، وزیر کشور نیز آمادگی خود را برای مذاکره در این باره اعلام کرده است. کریستینه لمبرشت، وزیر دادگستری آلمان هم از اقدام حزب سبزها پشتیبانی می‌کند.

فراکسیون سبزها در پارلمان از احزاب مسیحی، سوسیال دموکرات، چپ و لیبرال خواست، در این باره به یک نظر واحد برسند، زیرا حذف واژه “نژاد” از قانون اساسی نشانه مهمی برای مبارزه با نژادپرستی در این کشور است.

قانون اساسی آلمان پس از پایان جنگ جهانی دوم و جنایت‌‌‌های نژادپرستانه رژیم ناسیونال سوسیالیست تدوین شد. آن زمان واژه‌هایی چون “نژاد برتر” و “نژاد پست‌تر” هنوز کاربرد داشتند و تاکید بر این که هیچ کس نباید به دلیل وابستگی به یک “نژاد” تحت ستم قرار بگیرد، امری ضروری بود. خانم لمبرشت در این راستا تصریح کرد، امروز شرایط جهان نسبت به سال ۱۹۴۹ تغییر کرده و دیگر ذکر واژه “نژاد” در قانون اساسی بی‌مورد است. او در عین حال تاکید کرد که دولت و افراد جامعه نباید از مبارزه علیه نژادپرستی غافل شوند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۳ ژوئن ۲۰۲۰