سه زمین لرزه در استان فارس چند مصدوم بر جای گذاشت و به ٣٥٠ واحد مسکونی آسیب رساند

شامگاه ۲۰ خرداد دو زمین لرزه با قدرت‌های ۵.۱ و ۵.۷ ریشتر و شامگاه یکشنبه ۲۵ خرداد نیز یک زمین لرزه با قدرت ۵.۱ ریشتر در جنوب استان فارس رخ داد که شهرستان‌های لارستان و گراش را تحت تاثیر قرار داد و به ٣٥٠ واحد مسکونی روستایی آسیب رساند و چند مصدوم بر جای گذاشت. این در حالیست که با توجه به شرایط کرونا در کشور، برپایی چادر و اسکان روستائیان به شکل کمپ و اردوگاه وجود ندارد. زلزلۀ دیگری نیز شامگاه گذشته با قدرت ٢٫٨ ریشتر و در عمق ١٠ کیلومتری زمین، حوالی دماوند در استان تهران را لرزاند.

در پی وقوع زمین لرزه های مهیب اخیر در جنوب استان فارس، شهروندان این منطقه شب گذشته از ترس به خیابان ها و پارک ها و خودروهای خود پناه آوردند؛ زیرا این واقعه برای شهروندان لارستان تداعی‌گر تلخ ترین خاطره از زلزلۀ ویرانگر سال‌ها پیش در این شهر بود که طی آن ٤٠٠ نفر در شهر قدیمی لار کشته شدند و بخش عظیمی از شهر ویران شد.

اصغر فرودی فرماندار شهرستان گراش روز دوشنبه ٢٦ خرداد، گفت: «در زلزله‌های اخیری که با مرکزیت بیرم از توابع لارستان حادث شده، بالغ بر ۳۵۰ واحد مسکونی تخریب و ٤ نفر مصدوم شده اند».

وی ضمن تکذیب شایعۀ ارتباط این زلزله با چاه‌های گاز میدان گازی شانول، افزود: «کانون زلزله‌های حادث شده طی روزهای اخیر جنوب استان فارس با مرکزیت دهستان خلیلی حادث شده و بیشترین آسیب بر ۲ دهستان خلیلی و فداغ وارد شده است». او ادامه داد: بعد از وقوع دو زمین لرزه شامگاه ۲۰ خرداد، مسیر دسترسی دهستان خلیلی به مرکز شهرستان به دلیل ریزش گردنه مسدود شد که بلافاصله با حضور ماموران راهداری، عملیات بازگشایی با سرعت انجام شد».

او با یادآوری اینکه جمعیت دهستان‌های فداغ و خلیلی که مجموعا ۱۲ روستا را در بر می‌گیرد، حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر است، گفت: «در زلزلۀ دوم که شامگاه ۲۵ خرداد در عمق ۱۶ کیلومتری زمین رخ داد، ۹۰ واحد مسکونی در فداغ و خلیلی، آسیب دید». وی افزود: «زلزله اول هم شدت بیشتری داشت و هم در فاصله نزدیک‌تری با سطح زمین رخ داد و خسارات بیشتری برجای گذاشت و در مجموع براثر ۳ زمین لرزۀ حادثه شده در روزهای ۲۰و ۲۵ خرداد، تعداد ۳۵۰ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۶۰ درصد آسیب دیده است».

فرماندار شهرستان گراش با بیان اینکه مجموعاً طی این سه زمین لرزه ۴ نفر مصدوم شده اند، گفت: «پیش از این ۲۲۰ تخته چادر بین روستائیانی که خانه های آنان آسیب دیده، توزیع شده بود و اکنون هم کار توزیع ۲۰۰ تخته چادر دیگر هم آغاز شده است.» او با بیان اینکه مدیرکل بنیاد مسکن در منطقه حاضر شده و بازدیدی از وضعیت روستاها داشته است، اضافه کرد: «براساس پروتکل جمعیت هلال احمر، برپایی چادر در زمان وقوع حادثه باید به شکل اردوگاهی و در یک نقطه باشد اما با توجه به شرایط کرونایی، برپایی چادر و اسکان روستائیان، به شکل کمپ و اردوگاه نیست».

فرماندار شهرستان گراش با اشاره به اینکه جلسه مدیریت بحران شهرستان برگزار شده است، گفت: «برای دهستان خلیلی که بیشترین آسیب را دیده، دو پیشنهاد وجود دارد که اولین بحث مقاوم سازی منازل روستایی و دومین موضوع جابه جایی روستا است».

وی با تصریح اینکه موضوع جابه جایی روستا در حد پیشنهاد بوده و جنبه عملیاتی و اجرایی ندارد، گفت: «برای بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله مبلغ ۴۰ میلیون تومان تسهیلات پیش بینی شده است.» وی خاطرنشان کرد که تمام دستگاه‌های خصوصا هلال احمر و اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان گراش، در حالت آماده باش هستند.

شامگاه ۲۰ خرداد ۲ زمین لرزه با قدرتهای ۵.۱ و ۵.۷ ریشتر و شامگاه ۲۵ خرداد نیز یک زمین لرزه با قدرت ۵.۱ ریشتر در جنوب فارس حادث شد که بخش‌هایی از شهرستان‌های لارستان و گراش را تحت تاثیر قرار داد.

پیش از این فرماندار ویژۀ لارستان اعلام کرده بود که اولین زمین لرزه به ۸۰ واحد مسکونی در بخش بیرم آسیب وارد کرده است. شهرستان گراش در فاصله ۳۵۹ کیلومتری جنوب شیراز در استان فارس قرار دارد

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۵ ژوئن ۲۰۲۰