حملات همزمان ترکیه و ایران به مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق

مقامات محلی منطقه حاجی عمران اقلیم کردستان عراق اعلام کردند که توپخانه ایران همزمان با حملات هوایی ترکیه، این منطقه را بمباران کردند. در این حملات روستای آلانا مورد هدف قرار گرفت. جمهوری اسلامی کردهای ایرانی را هدف قرار داد.

به‌گزارش خبرگزاری کردی رووداو، عبدالله حسین، رئیس دولت محلی سه‌شنبه ۲۷ خرداد / ۱۶ ژوئن گفت: «در حملات هوایی ترکیه ارتفاعات باراسکان در روستای آلانا هدف قرار گرفت و خسارت جانی در پی نداشته است.»

به گفته فرزنگ احمد، شهردار حاجی عمران، پیش از حملات هوایی ترکیه، این منطقه هدف توپخانه‌های رژیم ایران قرار گرفته بود. این حملات گروه‌های مخالف کرد ایرانی را که در منطقه مرزی مستقر بودند، هدف قرار داده بود. فرزنگ احمد گفت: «ما فکر می‌کنیم که دو کشور در این حملات هماهنگ عمل کرده‌اند زیرا این نخستین بار است که ترکیه به این منطقه حمله می‌کند.»

شهردار حاجی عمران همچنین افزود: «این منطقه به‌طور منظم هر سال مورد حملات توپخانه‌ای رژیم ایران قرار می‌گیرد و گروه‌های مخالف کرد را هدف قرار می‌دهد.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجە رژیم ایران و همتای ترکیه‌ای او مولود چاووش اوغلو دوشنبه ۲۶ خرداد در آنکارا بر همکاری مشترک دو کشور علیە احزاب مخالف تأکید کردند.

پنجشنبه گذشتە نیز هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیە در بغداد با مقامات عراقی دیدار کرد. در پی این دیدار، هواپیماهای جنگنده ترکیه یکشنبه شب ۲۵ خرداد / ۱۴ ژوئن از پایگاه‌های هوایی مختلف این کشور به‌ویژه از دو شهر دیاربکر و ملطیه در جنوب شرق این کشور به پرواز درآمدند و به مواضع حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در شمال عراق حمله کردند.

اربیل و بغداد بارها از ترکیه خواسته‌اند به حملات خود به خاک عراق پایان دهد و از نیروهای پ‌ک‌ک نیز خواسته‌اند از مناطق اقلیم کردستان خارج شوند.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۶ ژوئن ۲۰۲۰