یونیسف: میلیون‌ها کودک در یمن در معرض خطر گرسنگی قرار دارند

در حالی که شیوع ویروس کرونا و جنگ پنج ساله در یمن زندگی مردم این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، «یونیسف»، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، با انتشار گزارشی روز جمعه ۲۶ ژوئن هشدار داد که شمار کودکان یمنی زیر پنج سال که از سوء تغذیه رنج می برند تا پایان سال جاری ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

در گزارش یونیسف آمده است که به دلیل بحران کرونا، ادامه جنگ و عدم کمک‌های بشردوستانه، میلیون‌ها کودک یمنی زیر پنج سال در معرض خطر گرسنگی قرار دارند. نظر به ارزیابی‌های یونسف، احتمال می رود شمار این کودکان تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

بر اساس گفته‌های سارا بیسولو نیانتی، نماینده یونیسف در یمن، اگر این کشور کمک‌های فوری نهادهای بین‌المللی را در اسرع وقت دریافت نکند، اغلب کودکان یمنی که در معرض خطر گرسنگی قرار دارند، جان خود را از دست خواهند داد.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل نیاز فوری یمن را ۵۴.۵ میلیون دلار تخمین زده است. علاو بر این، بر اساس برآوردهای یونیسف، یمن به ۵۳ میلیون دلار برای مبارزه با ویروس کرونا و ۴۶۱ میلیون دلار دیگر نیز برای رویارویی با بحران انسانی در این کشور نیاز دارد.

پیش از این نیز بیش از ۱۷ سازمان و نهاد بین‌المللی نسبت به افزایش مرگ و میر، بویژه مرگ کودکان یمنی در اثر گرسنگی هشدار داده بودند. ینس لارکیه، سخنگوی هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد روز شنبه ۲۹ ماه مه، ضمن هشدار در مورد بحران انسانی در یمن گفته بود که میلیون‌ها یمنی از شیوع ویروس کرونا و گرسنگی رنج می‌برند. وی همچنین تاکید کرده بود که عدم حمایت مالی موجب مرگ کودکان یمنی که در معرض خطر گرسنگی قرار دارند، خواهد شد.

بحران یمن که در پی جنگ پنج ساله در این کشور آغاز شد، همچنان ادامه دارد و کودکان قربانیان اصلی این جنگ هستند. عربستان سعودی در حمایت از دولت قانونی این کشور یک ائتلاف نظامی را در یمن رهبری می‌کند و از سال ۲۰۱۵ تاکنون با حوثی‌های تحت حمایت رژیم جمهوری اسلامی ایران می جنگد.

از زمان آغاز این جنگ تا کنون، بیش از ۱۲ هزار غیر نظامی جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۷ ژوئن ۲۰۲۰