آمریکا به طور رسمی خروج از سازمان بهداشت جهانی را اعلام کرد

ایالات متحده در بیانیه‌ای روز سه شنبه اعلام کرد که از عضویت سازمان بهداشت جهانی خارج می‌شود. طبق اعلام سازمان ملل، این تصمیم پس از آن صورت گرفته است که دونالد ترامپ بیش از یک ماه پیش طی نامه‌ای احتمال خروج آمریکا را از سازمان بهداشت جهانی مطرح کرد. ترامپ با یک اخطاریه یک ساله به سازمان بهداشت جهانی تصمیم خود را عملی کرده است.

ایالات متحده در سال ۱۹۴۸ به این سازمان پیوست و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون دلار پرداختی معوقه به این سازمان دارد. کمک آمریکا به سازمان بهداشت جهانی نزدیک به ۱۵ درصد بودجه این سازمان را تشکیل می‌دهد.

ترامپ ماه گذشته ادعا کرد که این سازمان تمایلی به تحقیق و تفحص چین در رابطه با ویروس کرونا ندارد و ماه گذشته تهدید کرد از عضویت سازمان بیرون می‌آید.

ترامپ امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از آنجا که آنها به درخواست‌های ما و اصلاحاتی که به شدت مورد نیاز است توجهی نکردند، ما امروز رابطه با سازمان بهداشت جهانی را خاتمه داده و کمک‌های مالی خود را به سایر سازمان‌ها جهانی که شایستگی و نیاز بیشتری به بهداشت دارند هدایت می‌کنیم. چین باید در خصوص ویروس به جهانیان پاسخ دهد. باید شفافیت داشته باشیم.»

دموکرات‌ها همان طور که پبش‌بینی می‌شد، از اقدام یک‌جانبه ترامپ در خاتمه بخشیدن به رابطه آمریکا با سازمان بهداشت جهانی خشمگین شدند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، تهدیدهای اولیه ترامپ برای خروج از سازمان بهداشت جهانی را «خطرناک» و «غیرقانونی» دانست. باب منندز، نماینده دموکرات نیوجرسی، رئیس جمهور را در توییتر به شدت مورد انتقاد قرار داد.

وی نوشت: «کنگره نامه‌ای دریافت کرده که ترامپ، در میان بحران کرونا، آمریکا را رسما از عضویت سازمان بهداشت جهانی خارج کرده است. اگر بگوییم واکنش ترامپ به کووید-۱۹ آشفته بود، حق مطلب را ادا نکرده‌ایم. این اقدام به هیچ وجه به نفع جان و مال آمریکایی‌ها نیست. آمریکا با این کار بیمار و تنها خواهد شد.»

ستاد روابط چین در حزب جمهوری‌خواه از ترامپ خواسته است این تصمیم را مورد تجدید مظر قرار دهد و گفته آمریکا در صورت باقی ماندن در سازمان بهداشت جهانی بهتر می‌تواند زمینه تغییر را فراهم کند.

مقامات بهداشتی بیم آن را دارند که خروج آمریکا بر آزمایش‌های بالینی واکسن کرونا و سایر برنامه‌های تحقیقاتی آنها تأثیری منفی بگذارد. اقدام ترامپ در خروج از این سازمان در شرایطی انجام می‌گیرد که موارد ابتلا به کرونا در آمریکا رو به افزایش است. با توجه به آمار دانشگاه جانز هاپکینز، آمریکا تا روز سه شنبه نزدیک به ۳ میلیون بیمار مبتلا به کرونا و بیش از ۱۳۰ هزار جانباخته در اثر این بیماری را گزارش کرده است.

خروج آمریکا تا سال آینده اجرایی نمی‌شود و تا آن زمان احتمال برگشت از آن وجود دارد. جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امسال، هنوز اعلام نکرده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، بر تصمیم به ترک سازمان بهداشت جهانی باقی خواهد ماند یا نه.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۸ ژوئیه ۲۰۲۰