دستکم ۵ تجمع اعتراضی برگزار شد

طی روز گذشته و امروز سه شنبه ۷ مردادماه، شماری از کارگران نیشکر هفت تپه در مقابل ساختمان فرمانداری شوش، جمعی از کارگران کنتورسازی قزوین در مقابل ساختمان استانداری قزوین، کارگران سابق کارخانه سیمان لوشان در مقابل دفتر امام جمعه این شهر، جمعی از مصدومین جنگ ایران و عراق، در مقابل ساختمان وزارت نفت و تنی چند از فعالان اقتصادی در مقابل بانک مرکزی با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، امروز سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹، کارگران نیشکر هفت تپه در چهل و چهارمین روز از اعتصابشان با تجمع در مقابل فرمانداری و راهپیمایی در سطح شهر شوش خواستار رسیدگی به مطالبات‌شان شدند. معترضان اهم مطالبات خود را پرداخت معوقات مزدی، رسیدگی به وضعیت شغلی، تعیین تکلیف شرکت، بازگشت به کار همکاران اخراج شده، ابطال واگذاری شرکت به بخش خصوصی و همچنین تمدید مهلت دفترچه‌های درمانی، عنوان کرده‌اند.

چهل و چهارمین روز از اعتراض کارگران در حالی برگزار شد که عدنان غزی، فرماندار شهرستان شوش گفت: “اطلاعی از برگزاری اعتراضات کارگری شرکت هفت تپه مقابل فرمانداری شوش ندارم چرا که ۴۰ روز بدلیل ابتلا به کرونا در قرنطینه به سر می‌برم”.

تجمع کارگران کنتورسازی قزوین
به گزارش ایلنا، امروز سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹، جمعی از کارگران کنتورسازی قزوین در اعتراض به عملکرد مسئولان استانی نسبت به پرداخت معوقات مزدی کارگران این مجموعه، مقابل ساختمان استانداری قزوین تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، برخی منابع کارگری در کارخانه کنتورسازی ایران در تشریح دلیل تجمع امروز گفتند: “در جلسه‌ای که هفته پیش اعضای شورای کارگری کارخانه به نیابت از کارگران این واحد تولیدی با معاون اقتصادی استانداری و همزمان چند نفر دیگر از مسئولان در محل استانداری برگزار کردند، قرار شد با فروش سهام شرکت «نیرو کلر» که متعلق به کنتورسازی است حدود ۲۰ میلیارد تومان مطالبات مزدی و بیمه کارگران پرداخت شود”.

کارگران در ادامه تصریح کردند: “متاسفانه در روزهای گذشته مسئولان برخلاف مصوبه‌ای که به امضاء رسانده‌اند سهام شرکت «نیرو کلر» را به ارزش مالی حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیارد تومان فروخته‌اند و بجای آنکه این مبلغ را به حساب دادگستری برای پرداخت مطالبات کارگران واریز کنند، به دلایل نامعلومی آن را به خزانه دولت واریز کرده‌اند و هم‌اکنون دست ما کارگران به جایی بند نیست”.

بر اساس گفته کارگران؛ آنها از سال ۹۵ تاکنون ۲۶ ماه مطالبات مزدی معوقه دارند. آنها اظهار داشتند: “ما در این سال‌ها برای حفظ کارخانه و اشتغال تلاش کردیم با این‌حال کارخانه در این مدت به کرات تعطیل اعلام شده و آخرین بار نیز فروردین ماه سال جاری این واحد تولیدی شاهد بیکاری کارگران بود”.

در ادامه کارگران درباره تعطیلی کارخانه در سال جدید گفتند: “در فروردین ماه سال جاری و همزمان با تشدید شیوع کرونا، کارفرما به صورت غیابی به دلیل حفظ سلامتی کارگران؛ کارخانه را با ۱۳۶ کارگر تعطیل کرد. از آغاز سال جاری نیز ما منتظر دریافت مقرری بیمه بیکاری خود هستیم اما به دلیل معوقات بیمه‌ای، امکان بازگشت به کار بعداز ۵ ماه هنوز فراهم نشده است”.

تجمع کارگران سابق کارخانه سیمان لوشان
به گزارش ایلنا، روز دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹، کارگران سابق کارخانه سیمان لوشان در اعتراض به محقق نشدن وعده بازگشت به کارشان، در مقابل دفتر امام جمعه این شهر تجمع کردند.

این کارگران که چندین سال است بعد از اعلام تعطیلی کارخانه به دنبال بازگشت به کار هستند، می گویند: “بارها برای مشخص شدن وضعیت شغلی‌مان به نهادهای مختلف دولتی در شهرستان لوشان مراجعه کرده‌ایم اما نتیجه‌ای دریافت نکرده‌ایم”.

این کارگران بخشی از نیروهای سابق کارخانه سیمان لوشان هستند که قبل از اعلام تعطیلی این کارخانه تا سال ۹۲ در آنجا مشغول کار بودند و آنطور که گفته می‌شود در سال ۹۵ که کارخانه با همه تجهیزات به همراه یک معدن بزرگ سنگ آهک به یک پیمانکار سنگ فروخته شد، خریدار متعهد شده بود همه آنها را در این مجموعه مشغول کند اما تا امروز و بعد از گذشت ۴ سال، هنوز وعده کارفرما محقق نشده و او نیروی کار خود را از استان‌های دیگر جذب کرده است.

تجمع مصدومین جنگ ایران و عراق
به گزارش نفت آنلاین، امروز سه شنبه ۷ مرداد ماه ۱۳۹۹، جمعی از مصدومین جنگ ایران و عراق، در مقابل ساختمان وزارت نفت دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، تجمع این شهروندان در اعتراض به ابلاغ بخشنامه جدید نفتی، قطع و تقلیل ساعات کاری جانبازی، عدم اعمال مدارک تحصیلی، ایاب ذهاب، عدم تخصیص پاداش بهره‌وری، عدم اجرای ماده ۱۰ و اجرا نشدن مصوبات مجلس صورت گرفته است. این شهروندان طی هفته گذشته نیز در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شده بودند.

تجمع فعالان اقتصادی در مقابل بانک مرکزی
به گزارش من و تو، امروز سه شنبه ۷ مرداد ماه ۱۳۹۹، جمعی از فعالان اقتصادی در مقابل بانک مرکزی دست به تجمع زدند. به گفته یکی از شهروندان معترض: “بانک مرکزی برای تاریخ امروز قول تخصیص ارز جهت مبادلات تجاری بین‌المللی داده بود ولی از ۲ روز پیش دسترسی کاربران به قسمت تخصیص ارز قطع شده است”.

منبع: سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۷ مرداد ۱۳۹۹