غیب شدن اشیای تاریخی کاخ گلستان

اواخر اسفند ۹۸ خبرگزاری های داخلی از قول «آفرین امامی» مدیر مجموعه ی میراث جهانی کاخ گلستان خبر دادند که یک آلبوم حاوی ۱۰۰ عکس تاریخی دوران قاجاریه در انبارموزه ی کاخ گلستان مفقود شده است. همان وقت مسئولین مربوطه گفتند که بلافاصله اقدامات لازم را انجام داده و با پلیس اینترپل و قوه قضایی نیز مکاتباتی انجام داده اند.

اکنون پس از نزدیک به شش ماه روز گذشته مدیر کاخ گلستان به خبرنگاران اطلاع داد که:

«هنوز هیچ خبری از اشیا نیست اما در عین حال پس از تحقیقات لازم مشخص شده که هیچ گونه نشانه ای مبنی بر سرقت اثر نیز وجود ندارد». و به همین دلیل برای بررسی موضوع: «کمیته ای متشکل از اداره کل موزه ها، نماینده مدیریت کاخ گلستان، یگان حفاظت میراث فرهنگی و نماینده ذی حسابی اداره کل امور مالی وزارتخانه تشکیل شده تا این بار «انبارگردانی» رسمی انجام شود. »

البته ایشان تاکید کرده اند که چون حجم آثار در انبار زیاد است این کار زمان زیادی خواهد گرفت. یعنی حالا حالاها منتظر نتیجه نباشید. احتمالا ایشان سال دیگر به خبرنگاران خواهند گفت:

«هیچ اثری از اشیای مفقود شده در انبار هم پیدا نشده است»

به این ترتیب، وقتی اشیایی نه دزدی شده و نه در انبار یافت می شود فقط امکان دارد که غیب شده باشد. و در چنین شرایطی تنها راه چاره تشکیل گروهی از آیت الله عظماها خواهد بود. چون آن ها بیشتر از هر کسی در ارتباط با مساله غیب شدن وارد و مطلع هستند و حتما می توانند به مردم بگویند که در چه شرایطی اشیا هم می تواند غیب شود و راهنمایی کنند که برای ظهورشان چه کارهایی باید انجام داد و چند قرن صبر کرد.

منبع: بنیاد میراث پاسارگاد، ۸ اوت ۲۰۲۰
www.savepasargad.com