۵۹,۵ درصد جمعیت ایران از نظر اقتصادی غیرفعال هستند

روزنامه «همشهری» در گزارشی با عنوان «۶۰ درصد ایرانی‌ها کار نمی‌کنند» به داده‌های مرکز آمار ایران استناد کرده و نوشته است در چند سال اخیر شمار بیکاران «در محدوده ۳,۲ میلیون نفر مانده و تغییر محسوسی ندارد».

بنا بر این گزارش اما در طول این سال‌ها همواره ترکیب جمعیتی کشور در حال تغییر بوده و به‌رغم آن‌که با افزایش نرخ جمعیت بر نرخ مشارکت اقتصادی نیز افزوده شده، جمعیت شاغلان به‌ویژه از سال ۹۲ تاکنون رکود داشته است.

براساس آخرین داده‌های مرکز آمار ایران در سال ۹۷، شمار بیکاران همچنان ۳,۱ میلیون نفر و نرخ بیکاری ۱۲ درصد بوده و نرخ مشارکت اقتصادی در ایران به ۴۰,۵ درصد رسیده است.

در گزارش «همشهری» آمده است که ۵۹,۵ درصد جمعیت ایران از نظر اقتصادی غیرفعال هستند. هرچند بخشی از آن‌ها تحت پوشش دیگر شاغلان قرار دارند و تأمین معیشت می‌شوند، اما بخش قابل‌توجهی باید از محل درآمدهای متفرقه‌ای که دارند روزگار بگذرانند.

جمعیت غیرفعال اقتصادی ایران به‌طور عمده در پنج گروه دسته‌بندی شده‌اند: خانه‌دارها، افراد در حال تحصیل، بازنشستگان، افراد غیربازنشسته‌ای که از املاک و مستغلات، سود بانکی و سود سهام امرار معاش می‌کنند، و در نهایت، کسانی که در هیچ کدام از این گروه‌ها جای نمی‌گیرند.

خانه‌دارها با ۲۱ میلیون نفر بیشترین تعداد را دارند. جمعیت کسانی که درآمدشان از املاک و مستغلات، سود بانکی و سود سهام تأمین می‌شود یک ‌میلیون و ۸۹۸ هزار نفر گزارش شده است.

بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی متعلق به استان‌های خراسان شمالی با ۴۴,۹ درصد، اردبیل با ۴۴,۳ درصد و گیلان با ۴۴ درصد است.

نقل از رادیو زمانه