آمریکا از بورس آلمان خواست سپرده‌های رژیم ایران را برای پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان ترور آزاد کند

شبکه خبری “ان ت فاو” NTV آلمان امروز یکشنبه ۹ شهریور (۳۰ اوت) درباره واکنش جمهوری اسلامی به شکایت آمریکا از بورس آلمان برای واگذاری سپرده‌های بانک مرکزی ایران در این بورس به بازماندگان قربانیان ترور در تانزانیا و کنیا گزارشی منتشر کرد.

این شبکه خبری آلمانی نوشته است که بورس آلمان در فرانکفورت در دعوای حقوقی شاکیان آمریکایی و بانک مرکزی ایران گرفتار آمده است. آمریکا فشار آورده که سپرده‌ها و دارایی ایران در بورس آلمان به مقدار یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار (معادل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو) به عنوان غرامت به بازماندگان قربانیان ترور در کنیا و تانزانیا پرداخت شود.

این رسانه آلمانی در ادامه گزارش خود به اظهارات امیرحسین طیبی‌فرد، معاون حقوقی بانک مرکزی ایران، اشاره کرده که گفته است : «این موضوع مربوط به اوراق بهادار متعلق به بانک مرکزی ایران است که نزد موسسه “کلیراستریم” در لوکزامبورگ باقی مانده و ارتباطی به کشور آلمان ندارد.»

به گفته معاون حقوقی بانک مرکزی ایران، با اقدامات و پیگیری‌های حقوقی متقابل جمهوری اسلامی آمریکایی‌ها موفق به توقیف و مصادره دارایی‌های ایران در لوکزامبورگ نشده‌اند. طیبی‌فرد در ادامه گفته است که شاکیان با طرح دادخواست نزد دادگاه‌های آمریکا در تلاش برای اخذ دستور به منظور الزام موسسه “کلیراستریم” لوکزامبورگ به انتقال وجوه به آمریکا هستند.

معاون حقوقی بانک مرکزی ایران تاکید کرده است که «پیگیری‌های حقوقی جدی برای مقابله با این اقدامات نیز در دست اقدام است.»

در گزارش شبکه خبری “ان ت فاو” گفته شده است که طرف ایرانی درباره جزئیات “پیگیری‌های حقوقی جدی” توضیحات بیشتری نداده است. به گزارش این شبکه خبری، شرکت خدمات مالی “کلیراستریم” یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بورس آلمان به شمار می‌آید و تحت نظر بورس آلمان در فرانکفورت فعالیت می‌کند و به لوکزامبورگ نیز اشاره‌ای نمی‌شود.

شاکیان پرونده حملات تروریستی سال ۱۹۹۸ در تانزانیا و کنیا در مجموع خواستار دریافت هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار غرامت و نیز جبران خسارت ناشی از دیرکرد پرداخت این پول شده‌اند.

شکایت متوجه شرکت خدمات مالی “کیلراستریم” است. دست‌اندرکاران بورس آلمان ادعای پرداخت خسارت از سوی دادگاه نیویورک را بی‌اساس می‌دانند.

توقیف دارایی پنج میلیارد یورویی ایران در بورس آلمان

موضوع بر سر حکم دادگاهی در آمریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی است. این دادگاه مسئولیت بمب‌گذاری در سفارت‌خانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ را متوجه جمهوری اسلامی کرده و حکم به پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان این حملات داده بود. جمهوری اسلامی هرگونه مداخله در این حملات تروریستی را رد می‌کند.

شاکیان پرونده حملات تروریستی یاد شده با عزیمت از حکم دادگاه در سال ۲۰۱۴، خواستار دریافت هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول از بورس آلمان شده‌اند.

حدود پنج میلیارد دلار دارایی بانک مرکزی ایران در بورس آلمان (در کلیراستریم) مسدود شده است. اکنون دادگاهی در نیویورک مجددا خواستار پرداخت این پول همراه با سود بانکی آن به اضافه پرداخت خسارت شده است.

مسئولان شرکت “کلیراستریم” اعلام کرده‌اند که رفع توقیف از این پول تنها بر بستر یک تصمیم قضایی و با رعایت وظایف تعریف شده این شرکت خدمات‌ مالی ممکن است.

درباره تصمیم قضایی درباره این پرونده و اینکه این پرونده در کدام مرجع قضایی رسیدگی خواهد شد نیز تاکنون گزارشی منتشر نشده است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۳۰ اوت ۲۰۲۰
تصویر: بورس آلمان در فرانکفورت