اعتراض سازمان عفو بین‌الملل به شکنجه بازداشت‌شدگان در ایران

عفو بین‌الملل رفتار غیرانسانی با زندانیان سیاسی در ایران را محکوم کرده است. به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر پس از اعتراضات دی‌ماه ۱۳۸۸ هزاران نفر دستگیر شدند که نحوه رفتار با آنها با قانون و انصاف انسانی مغایرت دارد.

تحقیقات سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که از سرکوب اعتراضات در زمستان سال گذشته (دی‌ماه ۱۳۹۶) تاکنون هزاران نفر در ایران دستگیر شده، در زندان‌ها مورد آزار و شکنجه قرار گرفته و به مجازات‌های شدید محکوم شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی تازه گفته است که مأموران انتظامی و امنیتی با تأیید مسئولان قضائی حقوق زندانیان را به خشن‌ترین شکلی لگدمال می‌کنند. گفته می‌شود که در جریان سرکوب اعتراضات ظرف چند روز حدود هفت هزار زن و مرد و کودک دستگیر شدند. مأموران حتی کودکان و زخمیانی را که در بیمارستان‌ها بستری بوده‌اند دستگیر کرده و به سیاه‌چال برده‌اند.

بنا به گزارش‌هایی که این سازمان مدافع حقوق بشر دریافت کرده است، زندانیان زیر سنگین‌ترین فشارها قرار می‌گیرند تا به جرم‌هایی که مرتکب نشده‌اند، “اعتراف” کنند. آنها بر پایه همان “اعترافات” به زندان‌های بلندمدت و حتی مرگ محکوم می‌شوند. آنها از حق دفاع آزادانه و انتخاب وکیل مدافع محروم هستند.

خشونت و بی‌رحمی باورنکردنی
به گفته عفو بین‌الملل ویدیوهایی از روزهای اعتراضات ایران به دست آمده که آشکارا نشان می‌دهند مأموران مردم عادی و غیرمسلح را مستقیما هدف تیراندازی قرار می‌دهند. به گفته دایانا الطحاوی، معاون ریاست این سازمان در امور خاورمیانه، تصاویر یادشده دنیا را به بهت و حیرت فرو برده است.

خانم طحاوی می‌گوید که بی‌تردید در خلوت زندان و دور از نگاه مردم نیز مأموران جمهوری اسلامی با قساوت و بی‌رحمی باورنکردنی با دستگیرشدگان برخورد کردند.

عفو بین‌الملل از جامعه بین‌المللی تقاضا کرده است که به وضعیت وحشتناک حقوق بشر در ایران توجه بیشتری نشان دهد. از همه کشورهای عضو سازمان ملل خواسته شده که آزادی زندانیان سیاسی را از رژیم ایران خواستار شوند، زیرا این افراد جز استفاده از حق آزادی بیان و اجتماعات هیچ “جرمی” مرتکب نشده‌اند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲ سپتامبر ۲۰۲۰