انتقاد اتحادیه اروپا از تحریم آمریکا علیه دادستان دیوان بین‌المللی کیفری

اتحادیه اروپا و فرانسه تصمیم آمریکا در تحریم دادستان دیوان کیفری بین‌المللی کیفری را غیرقابل قبول خوانده‌اند. مایک پمپئو می‌گوید تحریم دادستان دیوان بین‌المللی کیفری به علت تحقیق پیرامون نقش آمریکا در جنگ افغانستان است.

ژوزپ بورل، هماهنگ کننده سیاست امنیتی و خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در بیانیه کوتاهی تحریم‌های آمریکا علیه مقام‌های ارشد دادگاه بین‌المللی کیفری را مورد انتقاد قرار داد. او در این بیانیه تحریم‌های آمریکا را غیرقابل قبول و اقداماتی بی‌سابقه توصیف کرد و از دولت ترامپ خواست که در مواضع‌ش تجدیدنظر کند.

همزمان ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه هم تصمیم آمریکا را ضربه‌ای سخت به دادگاه، چندجانبه‌گرایی و استقلال نهادهای بین‌المللی توصیف کرده و از آمریکا خواسته است که تحریم‌ها علیه دادستان کل و دیگر عضو دادگاه بین‌المللی کیفری را لغو کند.

لودریان در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر کرد، قول داد که فرانسه همچنان “حاملی تزلزل‌ناپذیر دادگاه و کارکنان آن” باقی خواهد ماند.

پیش‌تر خبرگزاری‌های بین‌المللی خبر از تحریم فاتو بنسودا، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری و فاکیسو موچوچوکو، رئیس بخش قضایی این مرجع بین‌المللی از سوی آمریکا داده بودند.

افزودن این دو نفر به لیست تحریم شدگان به معنای انسداد دارایی های آنها در آمریکا و هچنین منع سفر آنها به آمریکا خواهد بود. افزون بر آن، هرگونه همکاری شهروندان آمریکایی با این دو فرد ممنوع اعلام شده است.

علت تحریم فاتو بنسودا، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری، تحقیق او در ارتباط با نقش نیروهای آمریکا در جنایت صورت گرفته در جنگ افغانستان اعلام شده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درباره تصمیم دولت آمریکا گفته است که علت اتخاذ چنین تصمیمی ناشی از عملکرد دیوان بین‌المللی کیفری علیه آمریکا بوده است.

واکنش به تصمیم آمریکا
پمپئو در عین حال گفته است که هر فرد یا نهادی که با بنسودا و موچوچوکو همکاری کند نیز می‌تواند مشمول تحریم‌های آمریکا گردد.

تحریم دادستان و رئیس قوه قضایی دیوان بین‌المللی کیفری واکنش تند این نهاد را نیز در پی داشته است. این مرجع قضایی بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای این اقدام دولت آمریکا را تلاش دیگری برای دخالت در فعالیت های قضایی و استقلال عمل آن دانسته است.

به‌رغم اعتراض دیوان بین‌المللی کیفری، پمپئو اعلام کرده است که برای افرادی که در تحقیقات پیرامون نیروهای آمریکا همکاری داشته‌اند نیز روادید سفر به آن کشور صادر نخواهد شد. پمپئو نام این افراد را اعلام نکرده است.

در این رابطه، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد نیز خبر از نگرانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به این اقدام دولت آمریکا داده است. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل همچنین به تعهدات آمریکا به عنوان میزبان سازمان ملل اشاره کرده است.

بنسودا در ماه مارس سال جاری با آغاز تحقیقات پیرامون اتهاماتی که متوجه نیروهای آمریکایی در جنگ افغانستان شده است، موافقت کرده بود.

دادستان دیوان بین‌المللی کیفری همچنین اعلام کرده بود که هدف از این تحقیقات روشن شدن نقش نیروهای نظامی آمریکا، سربازان ارتش افغانستان و طالبان در جنگ این کشور است.

آمریکا سال گذشته نیز روادید صادر شده برای بنسودا را به علت احتمال آغاز تحقیقات پیرامون جنگ افغانستان از سوی او لغو کرده بود.

اما بر اساس توافق بین سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا که توافقی قدیمی است، فاتو بنسودا از حق سفر به نیویورک و ارائه گزارش درباره تحقیقات خود به شورای امنیت سازمان ملل متحد برخوردار است.

نهادهای بین‌المللی حقوقی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر به محض انتشار خبر تحریم دادستان و رئیس بخش قضایی دیوان بین‌المللی کیفری، نسبت به آن واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

ریچار دایکر، مدیر بخش قضایی سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته است که دولت ترامپ با اتخاذ چنین تصمیمی نه تنها برای اجرای عدالت مانع ایجاد کرده است، بلکه در رسیدگی به قربانیان جنایت جنگ معینی اختلال ایجاد کرده است.

مدیر بخش قضایی سازمان دید‌ه‌بان حقوق بشر گفته است که قربانیان خشونت در جهان باید بتوانند به رسیدگی عادلانه دیوان بین‌المللی کیفری درباره چنین جنایاتی در هر کجای جهان که روی داده باشد، اعتماد کنند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۳ سپتامبر ۲۰۲۰