«با پوتین باید فقط با زبان اقتدار صحبت کرد»

رئیس کمیته سیاست خارجی پارلمان آلمان در رابطه با مسمومیت ناوالنی خواستار برخورد تند با پوتین شد. او پیشنهاد داده از پروژه گاز «نورداستریم ۲» به عنوان اهرم فشار استفاده شود. این پیشنهاد موافقان و مخالفانی دارد.

روز پنج‌شنبه، سوم سپتامبر (۱۲ شهریور) نوربرت روتگن، عضو بلندپایه حزب دموکرات مسیحی آلمان و رئیس کمیته سیاست خارجی پارلمان این کشور (بوندستاگ) در رابطه با مسمومیت آلکسی ناوالنی، منتقد رئیس جمهوری روسیه موضع‌گیری کرد. او در گفتگو با رادیو سراسری آلمان اظهار داشت: «با پوتین باید فقط با زبان سخت‌گیرانه صحبت کرد».

براساس تازه‌ترین یافته‌های پزشکان معالج ناوالنی، این منتقد دولت روسیه “بدون شک” با یک ماده عصبی شیمیایی مسموم شده است. روتگن ضمن بیان این که واکنش‌های دیپلماتیک به مسمومیت ناوالنی کافی نیست به پروژه گاز «نورد استریم ۲» اشاره کرد. به اعتقاد او می‌توان از این پروژه به عنوان اهرم فشار استفاده کرد.

خط لوله «نورد استریم ۲» قرار است گاز روسیه را به طور مستقیم از طریق دریای بالتیک به آلمان منتقل کند.

رئیس کمیته سیاست خارجی پارلمان آلمان در ادامه تاکید کرد، اعضای اتحادیه اروپا باید به‌طور هماهنگ «پاسخ مناسبی» به این حادثه بدهند.

موافقت و مخالفت با روتگن

کریستیان لیندنر، رهبر حزب لیبرال‌های آزاد آلمان هم در واکنش به پیشنهاد روتگن گفت: «رژیمی که کشتار با گازهای شیمیایی برنامه ریزی می‌کند، شریک مناسبی برای پروژه‌های بزرگ، از جمله پروژه‌های خط لوله نیست». مارکوس زودر، رهبرحزب سوسیال مسیحی آلمان در رابطه با پیشنهاد روتگن گفت، نباید موضوعات گوناگون را به هم ربط داد. زودر تصریح کرد، خط لوله «نورد استریم ۲» یک پروژه خصوصی است و به دولت آلمان به طور مستقیم ربط ندارد.

مجری اصلی طرح خط لوله «نورد استریم ۲» غول انرژی روسیه «گازپروم» است، اما نیمی از ۱۰ میلیارد یورو هزینه آن را پنج شرکت اروپایی «او ام وی»، «وینترشال»، «دآ، ان جی»، «اونیپر» و «شل» به‌عهده گرفته اند.

ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ نسبت به تحریم روسیه هشدار داد. او گفت: «ما در زمینه مشکلات آب‌وهوایی، بحران اوکراین و در بسیاری از زمینه های دیگر به روسیه نیاز داریم. ما نمی‌توانیم بین غرب و روسیه یک دیوار بکشیم».

«کمیته شرقی اقتصاد آلمان» نیز با لغو پروژه «نورد استریم ۲» مخالفت است. رئیس این کمیته، الیور هرمس گفت: «واکنش به مسمومیت ناوالنی با تحریم‌های اقتصادی بیشتر که بر شرکت‌های بی‌طرف و مردم روسیه تأثیر می‌گذارد، اشتباه است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۳ سپتامبر ۲۰۲۰
تصویر: نوربرت روتگن رئیس کمیته سیاست خارجی پارلمان آلمان