اردوگاه پناهجویی موریا در یونان در آتش سوخت

اردوگاه پناهجویی موریا در جزیره لسبوس یونان آتش گرفت. پناهجویان بسیاری به جنگل‌های اطراف پناه بردند. گفته می‌شود که نیروهای امدادگر مورد حمله پناهجویان قرار گرفته‌اند.

با چندین آتش‌سوزی در طول شب گذشته، سه‌شنبه ۱۸ شهریور / ۸ سپتامبر اوضاع در اردوگاه پناهجویان موریا در جزیره لسبوس یونان وخیم شد. تقریباً تمامی اردوگاه در آتش سوخت. این آتش‌سوزی‌ها در ساعات نخستین صبح چهارشنبه و با وزش باد تا ۷۰ کیلومتر در ساعت بیشتر شد.

به گزارش رسانه‌های یونان، پس از آتش گرفتن کانتینرهای محل سکونت پناهجویان مقامات تخلیه اردوگاه را آغاز کردند. از تلفات انسانی در این رویداد گزارشی منتشر نشده است.

پیش از این در میان پناهجویان ناآرامی‌هایی رخ داده بود زیرا اردوگاه موریا هفته گذشته پس از اولین مورد ابتلا به ویروس جدید کرونا قرنطینه شد. سپس روز سه‌شنبه اعلام شد که شمار افراد آلوده به این ویروس ۳۵ نفر است.

به‌گزارش «ای‌ان‌ای ـ ام‌پی‌ای»، خبرگزاری نیمه دولتی یونان، پس از آن برخی از پناهجویان قصد داشتند به‌منظور حفاظت از ابتلا به ویروس کووید-۱۹ اردوگاه را ترک کنند. از سوی دیگر، برخی از افراد مبتلا و کسانی که با آنها تماس داشتند و قرار بود قرنطینه شوند، از ترک اردوگاه و قرنطینه شدن خودداری کردند.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی در مورد آتش‌سوزی منتشر شده نشان می‌دهند که پناهجویان برای کمک فریاد می‌زنند و می‌گویند جانشان در خطر است. در ابتدا مشخص نبود که آتش‌سوزی توسط پناهجویان یا ساکنان جزیره شعله‌ور شده است. اطلاعات مربوط به این موضوع در ابتدا متفاوت بود. مدیر عملیات امدادی به تلویزیون یونان گفت پس از آتش‌سوزی ساکنان اردوگاه به سمت آتش‌نشان‌ها سنگ پرتاب کردند و سعی کردند مانع از اطفای حریق شوند. یگان‌های ویژه پلیس ضد شورش نیز در حال فعالیت بودند. فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی افراد سرگردان و وحشت‌زده را نشان می دادند.

براساس گزارش رسانه‌های یونان بیش از ۱۲ هزار پناهجو که در این اردوگاه زندگی می کردند به جنگل‌های اطراف و تپه‌ها گریختند در حالی که برخی دیگر به موتیلنه، مرکز جزیره رفتند. گفته می‌شود که ساکنان جزیره در برخی مناطق راه پناهجویان را بسته‌اند.

استراتوس کوتلیس، شهردار موتیلنه به شبکه تلویزیونی ای‌آرتی یونان گفت در موریا همواره تنش‌هایی وجود داشته و اکنون اوضاع به دلیل مشکل کرونا افزایش یافته است. اکنون هزاران نفر بی‌خانمان شده‌اند و کسی نمی‌داند پناهجویان باید در کجا اسکان داده شوند. برای مردم محلی نیز این شرایط دشوار است.

اردوگاه موریا سالهاست که بیش از حد ظرفیت خود پناهجو دارد. بر اساس آخرین گزارش‌های وزارت مهاجرت یونان، حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ پناهجو در آنجا زندگی می‌کردند در حالی که ظرفیت این اردوگاه تنها دو هزار و ۸۰۰ نفر است.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۹ سپتامبر ۲۰۲۰
تصویر: اردوگاه پناهجویی موریا در جزیره لسبوس یونان