آمریکا قاضی دادگاه نوید افکاری را تحریم کرد

به گفته مسئول ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، شمار دیگری از مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی مشمول تحریم می‌شوند. قاضی دادگاه نوید افکاری یکی از کسانی است که مشمول تحریم‌های جدید شده‌اند.

ایالات متحده قصد دارد شمار دیگری از مسئولان و نهادهای حکومتی یا نزدیک به حکومت را مورد تحریم قرار دهد.
خبرگزاری رویترز به نقل الیوت آبرامز، مسئول ویژه امور ونزوئلا و ایران در وزارت خارجه آمریکا نوشته است که این تحریم ها از جمله قاضی‌های دادگاه نوید افکاری را شامل می‌شود.

نوید افکاری در جریان حرکت‌های اعتراضی مرداد ماه ۱۳۹۷ در شیراز بازداشت و از جمله به قتل حسن ترکمان، کارمند اداره آب و فاضلاب شیراز متهم شد. حبیب و وحید، دو برادر نوید نیز به اتهام مشارکت فعال در این اعتراضها به زندان‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.

صدور حکم اعدام برای نوید افکاری اعتراض ها و مخالفت‌های گسترده داخلی و بین‌المللی فراوانی را به دنبال آورد.

با این همه، حکم اعدام نوید افکاری روز ۲۲ شهریور با سرعتی غیرمعمول و بدون اطلاع قبلی اعضای خانواده اجرا و شامگاه همان روز پیکرش “تحت تدابیر شدید امنیتی” به خاک سپرده شد. نوید افکاری پیش‌تر در چند پیام صوتی شرح داده بود که اعتراف‌های او پس از ۹ ماه شکنجه و به اجبار گرفته شده و گزارش پزشکی قانونی و اظهارات شاهدان که شکنجه او را تائید می‌کنند در پرونده وجود دارد.

اسناد دیگری، از جمله فایل صوتی گفتگوی تلفنی نوید افکاری با بردارش در شامگاه ۲۱ شهریور و شواهد متعدد حاکی است که بسیاری از موازین مصوب قوه قضائیه درباره شرایط اجرای حکم قصاص، از جمله اطلاع زمان اجرا به متهم و وکیل او رعایت نشده است.

اعدام افکاری واکنش های اعتراض آمیز زیادی را در محافل سیاسی و ورزشی و فرهنگی جهان برانگیخت و لغو سفر محمدجواد ظریف به سه کشور اروپایی به همین امر ارتباط داده شد.

در اظهارات آبرامز که روز پنج شنبه، سه شهریور در برابر کمیسیون سیاست خارجی سنای آمریکا عنوان شده، اشارهای به افراد و نهادهای جدید مشمول تحریم نمی‌شود. همچنین معلوم نیست که تحریم در مورد دادگاه نوید افکاری کدام یک از دو قاضی دادگاه و دادستان‌ها را شامل می‌شود. از مهرداد تهمتن و محمود ساداتی به عنوان قاضیان دادگاه افکاری نام برده می شود.

اوایل هفته جاری آمریکا در پی فعال‌کردن مکانیسم ماشه تحریم‌های جدیدی را علیه وزارت دفاع و شماری از افراد حقیقی و حقوقی و نهادهای مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران به اجرا گذاشت.

اندکی پیش از اظهارات آبرامز یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که عراق برای تأمین نیازهای برق کماکان ۶۰ روز از تحریم‌های ایران معاف خواهد بود.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۰
تصویر: الیوت آبرامز، مسئول ویژه امور ونزوئلا و ایران در وزارت خارجه آمریکا