توافق حماس و فتح بر سر انتخابات در نوار غزه و کرانه باختری

گروه حماس و سازمان فتح دو گروه رقیب فلسطینی روز پنج‌شنبه سوم مهر (۲۴ سپتامبر) بر سر برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و پارلمان در مناطق فلسطینی توافق کردند. با این حال اعلام شده است که هنوز اختلافاتی در مورد نحوه برگزاری این انتخابات وجود دارد. نمایندگان حماس و فتح پیش از این نیز برای گفتگوهای آشتی جویانه در ترکیه دیدار کرده بودند.

جبرئیل الرجوب، رئیس هیئت سازمان فتح، در تلویزیون فلسطین گفت که هر دو طرف چشم انداز روشنی درباره سازوکارهای مشارکت ملی از طریق انتخابات دارند.

به گزارش خبرگزاری آلمان قرار است رهبران ۱۴ سازمان و گروه فلسطینی درباره گام‌های دقیق‌تر بعدی انتخابات تصمیم‌گیری کنند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز به زودی تاریخ انتخابات را تعیین خواهد کرد.

آخرین انتخابات ریاست تشکیلات خودمختار در سال ۲۰۰۵ و انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۰۶ برگزار شده است. گروه حماس برنده انتخابات پارلمانی شد. این گروه اسلام‌گرا یک سال بعد سازمان فتح را از نوار غزه بیرون راند و این منطقه را تحت کنترل خود درآورد. از آن زمان به بعد سازمان فتح تنها در مناطقی از کرانه باختری که توسط اسرائیل اداره نمی‌شود حکومت می‌کند.

تمامی تلا‌ش‌ها برای آشتی میان دو طرف نیز تاکنون ناکام مانده است. تا سال ۲۰۱۷ هیچ نماینده برجسته‌ای از هر دو گروه مذاکره‌ای نداشته‌اند.

در آغاز ماه ژوئیه سال جاری نمایندگان حماس و سازمان فتح خواستار مبارزه مشترک علیه الحاق احتمالی بخشی از کرانه باختری به اسرائیل شدند. اسرائیل فعلاً چنین اقدامی را به دلیل برقراری روابط نزدیک با برخی کشورهای عربی به حالت تعلیق درآورده است.

مقابله با کرونا نیز سبب نزدیکی دو گروه فلسطینی شده است. هر دو گروه مصمم هستند که علیه گسترش ویروس کرونا مشترکا مبارزه کنند.

گروه حماس اگرچه در نوار غزه حاکم است و در میان کشورهای منطقه به عنوان یک گروه فلسطینی به رسمیت شناخته شده است اما اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا این گروه را به عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۰