تهدید آمریکا به بستن سفارت‌خانه و خروج نیروهای خود از عراق

آمریکا از حملات تقریبا روزانه به سفارت‌خانه خود در بغداد و همچنین حمله به تاسیسات و نیروهای نظامی‌اش در عراق ناخرسند است. آمریکا برای دولت عراق در خصوص مقابله با نیروهای طرفدار ایران در آن کشور اولتیماتوم تعیین کرده است.


عراق مدت‌هاست درگیر رویارویی نظامی نیروهای طرفدار ایران و آمریکا در کشور خود شده است؛ مناقشه‌ای که بر اثر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ به این سو ابعاد گسترده تری یافته است.

خبرگزاری فرانسه امروز یکشنبه ۲۷ سپتامبر (ششم مهر) با انتشار گزارشی از بغداد، از نارضایتی و خشم آمریکا از ادامه حملات موشکی به سفارت‌خانه خود در بغداد و نیز حملات شبه‌نظامیان هوادار ایران به مواضع خود در عراق خبر داده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، هفته گذشته در گفتگو با برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، برای دولت آن کشور اولتیماتوم تعیین کرده است. خبر تعیین اولتیماتوم از سوی پمپئو توسط مسئولان ارشد دولت عراق و همچنین مسئولان خارجی، به اطلاع خبرگزاری فرانسه رسیده است.

گفته می‌شود که پمپئو به مسئولان دولت عراق گفته است که یا آنها می‌توانند به حملات موشکی به سفارتخانه آمریکا در بغداد و به مواضع نظامی آمریکا در عراق پایان دهند یا آمریکا نیروهای خود را از آن کشور خارج کرده و سفارتخانه خود را تعطیل خواهد کرد.

ناخشنودی آمریکا

یکی از مسئولان عراقی به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است: «آمریکایی‌ها فقط خشمگین نیستند. آنها بسیار بسیار بسیار خشمگین هستند.» فرد دیگری در همین رابطه گفته است: «ایام ماه عسل به پایان رسیده است.»

آمریکا صدها دیپلمات در منطقه سبز و امنیتی بغداد دارد و افزون بر آن حدود ۳۰۰۰ سرباز آمریکایی در سه پایگاه نظامی عراق مستقر هستند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشته است که از سال ۲۰۱۹ به این سو، ده ها موشک به سوی سفارتخانه و تاسیسات آمریکا در عراق پرتاب شده است. آمریکا و دولت عراق نیروهای تحت حمایت ایران از جمله کتائب حزب‌الله را مسئول این حملات می‌دانند.

پس از حمله پهپادی آمریکا در ژانویه سال جاری به خودروی حامل قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس و ابومهدی مهندس از فرماندهان حشد شعبی، بر دامنه این حملات افزوده شده است.

آمریکا در اوایل سال جاری نیروهای وابسته به کتائب حزب الله را تهدید به حمله کرده بود. آمریکا گفته بود که در صورت کشته شدن یکی از نیروهایش در عراق، بیش از ۱۲۰ مرکز و موضع کتائب حزب‌ا‌لله را هدف حملات خود قرار خواهد داد.

عدم رضایت از کاظمی

پس از آنکه مصطفی کاظمی در ماه مه گذشته رسما مقام نخست‌وزیری عراق را برعهده گرفت، آمریکا به این امید بسته بود که او بتواند مانع از ادامه حملات موشکی به مواضع آمریکا در عراق شود.

اکنون گفته می شود که مقامات آمریکا در جریان سفر ماه اوت مصطفی کاظمی به واشنگتن، آشکارا نارضایتی خود را از نحوه عملکرد او در قبال نیروهای مورد حمایت ایران در عراق ابراز داشته اند. حتی گفته می‌شود که وعده های مصطفی کاظمی برای مقابله با فساد مالی در آن کشور نیز عملی نشده است.

خبرگزاری فرانسه می نویسد، بسیاری از گروه‌های افراطی شیعه که تا کنون نامی از آنها در میان نبوده است، توسط جمهوری اسلامی ایران سازماندهی شده اند.

افزایش حملات به سفارتخانه آمریکا و مواضع این کشور در عراق حتی باعث شده است که مقتدی صدر نیز سکوت خود را بشکند. او با انتشار یک پست توییتری خواستار تحقیق و بررسی پیرامون نیروهای مسئول انجام چنین حملاتی شده است.

پیامدهای خروج آمریکا

گرچه در حال حاضر اظهارات مایک پمپئو در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق و بستن سفارتخانه این کشور در بغداد بیشتر حالت تهدید دارد، اما در صورت ناگزیر شدن آمریکا به اجرای این تهدید، اوضاع عراق بیش از پیش دست‌خوش ناامنی خواهد شد.

در چنین صورتی، نیروهای افراطی خروج آمریکا از عراق را نشانه پیروزی خود تلقی کرده و همین موضوع باعث تقویت بیشتر آنها خواهد شد.

افزون بر این، موقعیت مصطفی کاظمی نیز بر اثر خروج آمریکا به شدت تضعیف خواهد شد. ناظران سقوط احتمالی مصطفی کاظمی را کابوسی برای ثبات و امنیت عراق توصیف کرده‌اند.


منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۰