توییتر ۱۳۰ حساب کاربری مرتبط با ایران را حذف کرد

توییتر روز چهارشنبه اعلام کرد که ۱۳۰ حساب کاربری مرتبط با رژیم ایران را که قصد ایجاد اخلال در گفتگوهای عمومی در فضای مجازی داشتند را، حذف کرده است. این حساب‌های کاربری پس از معرفی توسط اداره تحقیقات فدرال (FBI) حذف شده‌اند.

توییتر در این‌باره گفت: «ما این حساب‌ها را به‌سرعت شناسایی کردیم، آنها را از توییتر حذف کردیم و جزئیات کامل را به‌عنوان نمونه، با اعضای خود به اشتراک گذاشتیم.»

توییتر در ادامه می افزاید: «آنها تعامل بسیار پایینی داشتند و تأثیری در گفتگوی عمومی نداشتند.»

«اف. بی. آی» نیز تایید کرد که این اطلاعات را به منظور حافظت از امنیت ملی و جلوگیری از اخلال در روند دموکراتیک در آمریکا، در اختیار توییتر قرار داده است.

حذف برخی از حساب‌های کاربری، بخشی از تلاش‌های توییتر در جلوگیری از انتشار اخبار غلط در این شبکه اجتماعی است. مبارزه توییتر با شیوع اخبار دروغ، از سال ۲۰۱۸ و با حذف یک میلیون حساب کاربری آغاز شد.

سخنگوی «اف. بی. آی» در سانفرانسیسکو، با انتشار بیانیه‌ای در این باره گفت که اگرچه قصد ندارد جزئیات اطلاعاتی که در اختیار توییتر قرار داده را منتشر کند، اما آنها به طور منظم را صاحبان شبکه‌های اجتماعی در ارتباط هستند تا آنها نیز سیستم خود را بهتر محافظت کنند. «اف. بی. آی» به طور مداوم با اداره فدرال، مسئولان انتخابات و بخش خصوصی در ارتباط است تا تهدیدات علیه امنیت داخلی و انتخابات را کاهش دهد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران به طور مکرر باعث ایجاد نگرانی توییتر شده است. این شرکت در ژوئن سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که ۴۷۷۹ حساب کاربری مرتبط با حکومت ایران را حذف کرده است. حساب‌های کاربری حذف شده شامل اکانت های جعلی مرتبط با یک مزرعه «ترول روسی» موسوم به «آژانس تحقیقات اینترنتی» بوده است.

تنش ها بین ایران و ایالات متحده از ابتدای سال جاری و در پی حملات ارتش آمریکا در پاسخ به کشته شدن یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی در عراق، شدت گرفت. ایران تهدید به حملات بیشتر کرد و کارشناسان امنیت سایبری هشدار دادند که اقدامات تلافی جویانه ایران می‌تواند حملات سایبری باشد.

مقامات آمریکایی پیش تر نیز از احتمال انتشار گسترده اطلاعات غلط توسط ایران، چین و روسیه برای تأثیرگذاری بر روی انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، خبر داده بودند. این اطلاعات می تواند شامل انتشار اطلاعات غلط توسط وب‌سایت‌های جعلی برای معرفی برنده اشتباه، هک وب‌سایت های نظرسنجی یا انتشار اطلاعات نادرست در شبکه های مجازی باشد.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱ اکتبر ۲۰۲۰