جنگ قره باغ: آنکارا حمله نیروهای ارمنی به شهر گنجه را محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه مبادله آتش توپخانه بین نیروهای جدایی طلب ارمنستان در قره باغ و ارتش آذربایجان روز یکشنبه شدت گرفت.

در همین حال وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز اعلام کرد که گنجه “زیر آتش نیروهای ارمنی” قرار دارد. باکو ارمنستان را به انجام این حملات متهم کرد.

در این راستا مقامات جمهوری آذربایجان اعلام کردند که شهر گنجه دومین شهر بزرگ این جمهوری از سوی ارمنستان مورد حمله موشکی قرار گرفته و فرودگاه این شهر نیز تعطیل شده است.

وزیر دفاع ارمنستان اما حمله به شهر گنجه از خاک این کشور را رد کرد و اعلام کرد که این حمله از منطقه قره باغ صورت گرفته است.

سرانجام رئیس جمهوری قره باغ، مسئولیت حملات به گنجه را بر عهده گرفت و گفت که در این حملات یک فرودگاه نظامی نیز “تخریب شده” است.

شهرگنجه که دومین شهر بزرگ آذربایجان است و۳۳۰ هزار نفر جمعیت دارد در ۶۰ کیلومتری قره باغ قرار دارد و بنا بر گزارش ها در حمله انجام گرفته عده ای زخمی شده اند.

در همین حال، وزارت امور خارجه ترکیه امروز در بیانیه ای گفت: «حملات ارمنستان كه امروز غیرنظامیان در گنجه را هدف قرار داده، نمونه دیگری از این واقعیت است كه ارمنستان در استراتژی خود به قانون احترام نمی گذارد. ما این حملات را محكوم می كنیم.»

وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه همچنین نیروهای ارمنی را به «نقض کلیه اصول بشردوستانه و حمله به مناطق مسکونی غیرنظامی، در خارج از منطقه جنگ» متهم کرد و افزود: «این حملات نشان می دهد (…) که ارمنستان از انجام جنایات علیه بشریت دریغ نمی کند تا بتواند به اشغال غیرقانونی خود بر قره باغ کوهستانی ادامه دهد.» وزارت امور خارجه ترکیه همچنین ارمنستان را «مانع اصلی برقراری صلح و ثبات در منطقه» توصیف کرد .

به موازات بیانیه وزارت أمور خارجه ترکیه در محکومیت حمله به گنجه، امروز در استانبول تظاهراتی به حمایت از آدربایجان و مخالفت با ارمنستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در استانبول، تظاهرکنندگان با برفراشتن پرچم های جمهوری آذربایجان و ترکیه شعار می‌دادند “قره باغ مال ماست و همینطور خواهد ماند”. برخی بنرهایی با شعارهای “ما از آذربایجان حمایت می کنیم” یا “جلوی حمله ارامنه را” بگیرید، در دست داشتند. “ایگون حسنوا”، یک معترض آذری، در حالی که اشک می ریخت گفت: “خون شهدای ما بیهوده ریخته نخواهد شد. آذربایجان تقسیم نخواهد شد.” “سید جوزین زاده” یک آذری دیگر ۲۳ ساله با لباس نظامی می گفت: “ما اخراج(ارمنی ها) را می خواهیم. قره باغ به ما تعلق دارد.”

خبرگزاری فرانسه می نویسد در درگیری های خونینی که از یک هفته پیش بین نیروهای جمهوری آدربایجان و جدایی طلبان ارمنستان در منطقه قره باغ کوهستانی آغاز شده، ترکیه از ارتش جمهوری آذربایجان حمایت می کند.

از سوی دیگر وزارت خارجه ارمنستان نیز امروز اعلام کرد که حمله توپخانه ای و موشکی آذربایجان به مناطق غیرنظامی قره باغ تلفات جانی و خسارت مادی زیادی به بار آورده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۵ اکتبر ۲۰۲۰