مرکل با تیخانوفسکایا رهبر اپوزیسیون بلاروس ملاقات می‌کند

آنگلا مرکل، صدراعضم آلمان با سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس ملاقات می‌کند. اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان گفته است ملاقات صدراعظم با رهبر اپوزیسیون بلاروس روز سه‌شنبه ۱۵ مهر (۶ اکتبر) راس ساعت ۱۵ به وقت اروپا در دفتر صدراعظم در برلین انجام می‌گیرد.

مرکل و تیخانوفسکایا در این ملاقات درباره تحولات بعد از انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در ماه اوت گفتگو خواهند کرد. مرکل قصد دارد با این ملاقات حمایت خود را از دیالوگ و گفتمان در بلاروس نشان دهد.

تیخانوفسکایا گفته است ملاقات با مرکل برای او اهمیت زیادی دارد و امیدوار است که فشار کشورهای غربی به رهبر بلاروس افزایش یابد.

او همچنین گفته است آلمان قصد دارد میان اپوزیسیون و حاکمان بلاروس میانجی‌گری کند و از این جهت ملاقات با مرکل پیام خاصی به جهانیان دارد.

تیخانوفسکایا همچنین قرار است بعد از ملاقات با مرکل با نمایندگان حزب سبزها نیز دیدار کند.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس رقیب آلکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت بوده است. او نتایج انتخابات را نپذیرفت. کشورهای اتحادیه اروپا نیز نتایج این انتخابات را به رسمیت نشناختند و برای فشار به لوکاشنکو ۴۰ تن از مقامات دولتی و نظامی بلاروس را اخیرا تحریم کردند.

در بلاروس هنوز اعتراضات علیه آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس ادامه دارد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۶ اکتبر ۲۰۲۰