معاون وزارت صنعت ایران: بازسازی سوریه وظیفه شرعی است

حمید زادبوم، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگوی مفصلی با شبکه العالم درباره وضعیت صادرات غیرنفتی رژيم ایران و تجارت آزاد این کشور با کشورهای منطقه صحبت کرده است.

به گفته معاون وزیر صمت، در پنج ماهه اول سال جاری خورشیدی، صادرات غیرنفتی ایران ۳۸ درصد کاهش داشته است. او دلیل این امر را شیوع کرونا و بسته‌شدن مرزها و نیز کاهش درآمد ملی برخی کشورها و در نتیجه کاهش تقاضای آنها برای کالاهای ایرانی عنوان کرد.

به گفته زادبوم عمده صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای همسایه صورت می‌گیرد و غیر از این کشورها، تمرکز اصلی بر روی هند و چین است. در پنج ماهه اول سال جاری ۷۰ درصد صادرات غیرنفتی رژیم ایران به کشورهای همسایه بوده است.

او مهمترین شرکای تجاری حکومت اسلامی در صادرات را چین، پاکستان، عراق، امارات، افغانستان، ترکیه و هندوستان عنوان کرد.

درباره توافقنامه تجارت آزاد، معاون وزیر صمت گفت: «ما فقط یک موافقت تجارت آزاد داریم و آن هم با سوریه است که اولین موافق نامه تجارت آزاد ما است؛ دومین مذاکرات ما که در حال به نتیجه رسیدن است مذاکرات اوراسیا است با پاکستان هم وارد مذاکراتی برای تجارت آزاد شدیم.»

به دلیل تحریم‌های گسترده آمریکا علیه حکومت اسلامی ، امکان مبادلات آزاد تجاری با دیگر کشورها برای رژیم اسلامی بسیار سخت و گاه غیرممکن شده است. سوریه نیز که از آن به عنوان تنها شریک تجاری آزاد حکومت حاکم بر ایران نام برده شده، کشوری در حال جنگ است و دولت آن به دلیل نقض گسترده حقوق بشر و کشتار مردم کشورش، هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

تحریم مقام های دولت سوریه از سوی آمریکا در چارچوب قانونی صورت گرفته که به “قانون قیصر” (سزار) شهرت یافته است. این قانون سال گذشته تحت عنوان “قانون حمایت از شهروندان غیرنظامی سوریه” در کنگره آمریکا تصویب شد. این تحریم‌ها از روز چهارشنبه ۱۷ ژوئن رسما به اجرا درآمده است. مدت زمان اجرای این تحریم‌ها پنج سال اعلام شده است.

به گفته معاون وزیر صمت، ایران در حال مذاکره با پنج کشور دیگر برای امضای توافق تجارت آزاد است: روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان.

بازسازی سوریه “وظیفه شرعی” است

حمید زادبوم در بخش دیگری از سخنانش به مشارکت ایران در بازسازی سوریه و عراق اشاره کرد و تاکید کرد که این مشارکت به درخواست خود این کشورها صورت گرفته است.

او گفت: «شرکت‌های خدمات فنی مهندسی ایران در حال حاضر در عراق و سوریه حضور دارند و آمادگی حضور بیشتر را نیز دارا هستند و مصالح ساختمانی مورد نیاز این بازسازی از سوی حکومت اسلامی در حال ارسال می باشد.»

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کمک به بازسازی کشورهایی مثل سوریه و عراق را “یک وظیفه شرعی” دانست و گفت: « حکومت اسلامی آمادگی این بازسازی را دارد و کشورهایی که نیاز به بازسازی، راه سازی و سد سازی و دریافت خدمات از رژیم ایران دارند ما این پتانسیل را داریم و قادر به کمک هستیم.»

به گفته زادبوم، بزرگترین دفتر اتاق بازرگانی رژیم ایران برای اولین بار در دمشق افتتاح خواهد شد و پروژه‌های استخراج معدن و کمک به بخش کشاورزی نیز در این کشور در حال اجراست.

وی همچنین تصریح کرد که شرکت‌های فنی مهندسی ایرانی در زمینه نیروگاه، جاده سازی و ساختمان سازی نیز در عراق حضور دارند.

این کمک‌ها در بدترین شرایط اقتصادی رژیم ایران صورت می‌گیرند؛ شرایطی که خود مقامات حکومت اسلامی از آن با عنوان “جنگ اقتصادی” یاد می‌کنند. بی‌ارزش شدن پول رژیم ایران با تورمی که روز به روز در حال رشد است، کمبود اقلامی چون دارو و برخی مواد خوراکی از جمله کره و نیز رشد صعودی اجاره بها و قیمت مسکن تنها نمونه‌هایی از وضعیت بد اقتصادی حکومت اسلامی هستند.

هفته گذشته حسن روحانی، رییس‌جمهوری حکومت اسلامی مسلط بر ایران اقتصاد ایران را قوی‌تر از اقتصاد آلمان دانست. این سخن ریاست جمهوری با انتقادات زیادی روبرو شد. از جمله روزنامه حکومتی آفتاب یزد با بیان این که “رئیس دولت تدبیر” نمی‌داند ایران و آلمان در مسائل اقتصادی، “فاصله‌ای کهکشانی” دارند، به بررسی وضعیت اقتصادی آلمان با مرور برخی شاخص‌ها پرداخت.

این روزنامه از قول یک کارشناس اقتصادی نوشت: «اشکال سخنان روحانی اتکا به اطلاعات نادرست مشاوران اقتصادی اوست که مفاهیمی مانند رشد اقتصادی را بدون توجه به پس‌زمینه‌ها و موقعیت کاملا متفاوت کشورها به رئیس جمهوری ارائه می‌کنند.»

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۶ اکتبر ۲۰۲۰