آمریکا ۹ شرکت و شخص را به اتهام نقض «قطعنامه شورای امنیت» مرتبط با کشتیرانی حکومت اسلامی تحریم کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) دوشنبه ۱۹ اکتبر (۲۸ مهرماه) شش شرکت خارجی و دو فرد حقیقی را به دلیل نقض تحریم‌های دولت آمریکا علیه حکومت اسلامی ایران در فهرست تحریم‌ قرار داد.

در بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر کرده آمده است، شرکت کشتیرانی حکومت اسلامی پیش از این تحریم شده و بنا بر قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل، هرگونه همکاری با آن باعث اقدامات تنبیهی و تحریم‌ها می‌شود.

این تحریم‌ها به دلیل همکاری اشخاص حقیقی و حقوقی یادشده با شرکت کشتیرانی «حافظ دریا آریا»، از زیرمجموعه‌های شرکت کشتیرانی حکومت اسلامی اعمال شده است.

اریک چِین و دانیل هی دو شهروند چین و طالب احمد لقمان اهل استرالیا هستند که به دلیل «تامین کالا و خدمات برای ایران» در فهرست تحریم‌‌ها قرار گرفته‌اند. شماری از رسانه‌ها نام احمد لقمان را در گزارش خود منتشر نکرده بودند و از این رو نوشتند که دو نفر در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

همچنین شرکت‌های کشتیرانی «دیلایت»، «گریشس»، «سوپریم»، «ریچ» و «نوبل» در هنگ‌کنگ و شرکت مالی «ریچ شانگهای» در چین تحریم شده‌‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده جامعه بین‌المللی مدت‌هاست مطلع است که رژیم ایران از خطوط حمل و نقل کشتیرانی حکومت اسلامی ایران (IRISL) برای انتقال کالاهای مرتبط با گسترش تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک و برنامه‌های نظامی استفاده می‌کند که بر اساس مفاد قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت ممنوع است.

در همین ارتباط مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در توییتی نوشت: «هشدار ما روشن است: اگر با کشتیرانی حکومت اسلامی ایران یا زیرمجموعه‌های آن تجارت کنید، خودتان را در معرض خطر تحریم‌های آمریکا قرار می‌دهید.»

دیمیتری پولیانسکی سفیر روسیه در سازمان ملل در توییتی تحریم‌های آمریکا را اشتباه خواند واشنگتن را متهم کرد که نقش «پلیس جهان» را به خود گرفته است. او نوشت «ما با ایران معامله می‌کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد. آمریکا در جایگاهی نیست که به ما یا کشورهای دیگر بگوید چه کار کنند. با این تلاش بیهوده موجب تحقیر آمریکا نشوید.» این سخنان در حالی است که خود روسیه تحت تحریم‌های تجاری اتحادیه اروپا قرار دارد.

سفیر چین در تهران نیز در مصاحبه با خبرگزاری امنیتی «تسنیم» که ۲۸ مهرماه منتشر شد گفته «چین همواره با تحریم‌های یکجانبه آمریکا و دست‌درازی و دخالت آمریکا در امور دیگر کشورها مخالف بوده است.» وی همچنین در سخنانی عجیب مدعی شده «چین و ایران شرکای جامع راهبردی یکدیگرند و دو طرف در مواجهه با مسائل اساسی مورد دغدغه طرفین و همچنین منافع اساسی یکدیگر همواره با درک متقابل و پشتیبانی متقابل بطور مشترک به حفاظت از عدالت و برابری بین‌المللی پرداخته‌اند!»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن ، ۲۶ اکتبر ۲۰۲۰