کایلی مور گیلبرت از زندان قرچک «به مکانی نامعلوم» منتقل شد

گزارش‌ها حاکی از آن است که کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی بریتانیایی زندانی در ایران، با همه وسایلش از زندان قرچک به مکان نامعلومی انتقال یافته است.

به نوشته روزنامه گاردین، خانواده و دوستان او امیدوارند که این اقدام نشانه مثبتی باشد، اما هنوز هیچ توضیح رسمی از سوی مقامات ایران منتشر نشده است.

کایلی مور گیلبرت،‌ فارغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج و استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن، تنها دو سال از ده سال مجازاتی را که سیستم قضایی ایران برای «جاسوسی» برای او در نظر گرفته گذرانده است.

تاکنون هیچ شاهدی مبنی بر تایید جرایم مور گیلبرت به عموم ارائه نشده است. او همه اتهامات علیه خود و دولت استرالیا را رد کرده و آنها را «بی‌اساس» و «با انگیزه سیاسی» خوانده است.

انجمن ایرانی حقوق بشر در گزارشی که روز شنبه منتشر کرده، به انتقال مور گیلبرت با همه وسایلش اشاره کرده است. این انتقال ۱۱ روز پس از آن رخ می‌دهد که او به همراه ۱۵ زندانی دیگر به بند هشت زندان قرچک منتقل شد. این بخش پیش از این به بند مادران معروف بود.

بر اساس گزارشی که روزنامه استرالین منتشر کرده، کووید ۱۹ در میان زندانیان زندان‌های ایران شایع شده و مقام‌های زندان برای جلوگیری از انتشار این ویروس راهروها را بسته‌اند و بعضی از زندانیان را مجبور به خوابیدن روی زمین سلول‌های شلوغ کرده‌اند.

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که مور گیلبرت در سلولی در بند مادران به همراه ده زندانی دیگر به سر می‌برده ‌است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۶ اکتبر ۲۰۲۰