بیانیه ۲۳ روزنامه‌نگار زن در تایید روایت‌های اخیر آزار جنسی

۲۳ روزنامه‌نگار زن با انتشار بیانیه‌ای در تاریخ ۱۲ آبان ماه روایت‌های آزار جنسی یکی از روزنامه‌نگاران را تایید کرده‌اند. 

این روزنامه‌نگاران در ابتدای بیانیه خود نوشته‌اند: «سرانجام جنبش روایت‌گری آزار به دالان‌های مطبوعات رسید؛ جایی که خیلی‌ها باید از آن بترسند. درباره‌ مورد اخیری که مطرح شده است هم چند روایت را شنیده‌اید، اما آن‌چه بر هیچ یک از روزنامه‌نگاران پوشیده نیست، این است که ده‌ها روایت مشابه دیگر نیز شنیده‌ایم و حتی برخی شاهد آزارها بوده‌ایم. بسیاری از زنان روزنامه‌نگار و غیر روزنامه‌نگار، راوی آزارها و تعرض‌های آقای متجاوز بوده‌اند و خوشحالیم که حالا روایت‌ها از پستو بیرون کشیده شده است.»

امضاکنندگان این بیانیه تاکید کرده‌اند که آن‌ها از تعداد زیادی از زنانی که از سوی این روزنامه‌نگار دچار آزار شده‌اند، خواسته‌اند در این باره سکوت نکنند تا بقیه نیز سکوت خود را بشکنند: «ما بخش زیادی از این راویان آزار را می‌شناسیم و متاسفیم که احتمالا زنان دیگری هم هستند که رنج آزار و تعرض را محتمل شده‌اند، اما هنوز هم سکوت کرده‌اند. همه‌ آن‌ها بدانند که متجاوز دیگر نمی‌تواند با تله‌گذاری، خاک بر چشم‌ قربانیان بپاشاند. ما امضاکنندگان تا پایان، از تک‌تک شما زنان و راویان آزار حمایت می‌کنیم تا حرف بزنید و عقب ننشینید.»

این زنان از مسئولان روزنامه‌ها که شاهد آزارهای جنسی میان کارمندان خود هستند نیز درخواست کمک و عدم سکوت و رد شدن را کرده‌اند: «ما هم‌چنین از مسئولان رسانه‌ها نیز انتظار داریم چشم خود را بر روایت‌های آزارگری متجاوز و برخی دیگر از مردان رسانه‌ای نبندند. آزارگران باید موظف به پاسخ‌گویی نسبت به اعمال خود شوند؛  فضای امن، حق ماست.»

به نظر می‌رسد بیانیه این زنان روزنامه‌نگار مربوط به آزارهای «مازیار خسروی»، روزنامه‌نگار، باشد.پس از موج افشاگرانه‌ای که از طرف زنان ایرانی طی ماه‌های گذشته در توییتر به راه افتاد و آن‌ها در توییت‌های مختلف روایت‌های زیادی را از تعرض و تجاوز جنسی از طرف چندین هنرمند، نویسنده و روزنامه‌نگار بیان کردند، حالا نوبت به افشاگری نسبت به تعرض‌های «مازیار خسروی»، دبیر سیاسی سابق «روزنامه شرق»، رسیده است.

ابتدا یک خبرنگار زن خاطرات خودش را برای صفحه «بیدارزنی» ارسال کرد، اما پس از گذشت چند ساعت از انتشار، این روایت حذف شد. همین اتفاق باعث شد تا دیگر زنانی که از طرف این روزنامه‌نگار آزار دیده بودند، روایت‌های خود را در توییتر خود یا از طریق صفحه بیدارزنی منتشر کنند.

به دنبال این افشاگری‌ها «محبوبه حسین‌زاده»، خبرنگار و مترجم، هم‌زمان در روز ۱۲ آبان ماه با انتشار توییتی نوشت که سال‌ها پیش از سوی مازیار خسروی آزار دیده است: «یکی از کسانی که بنده را مورد آزار قرار داده است مازیار خسروی است و بنده نتوانستم در برابر رنج بقیه زنان آزاردیده سکوت کنم تا این مرد به ما یاد دهد که چه‌طور روایت آزار را راستی‌آزمایی کنیم!»

با این حال «مازیار خسروی» این روایت‌ها، از جمله روایت خانم حسین‌زاده، را در توییتر خود تکذیب کرد و نوشت از کسانی که تهمت‌هایی علیه او مطرح کرده‌اند، شکایت کرده است: «این روایت‌ها راستی‌آزمایی نشده‌‌اند و از تهمت‌زنندگان شکایت کرده‌ام.» 

برگرفته ای از سایت ایران وایر ، ۳ نوامبر ۲۰۲۰