ترامپ: یک پیروزی بزرگ در انتظار ما است؛ بایدن: ترامپ باید چمدان‌هایش را ببندد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده و نامزد جمهوری خواه انتخابات سوم نوامبر در آخرین همایش سیاسی خود گفت منتظر یک پیروزی بزرگ است. این در حالی است که جو بایدن می‌گوید دونالد ترامپ باید چمدان‌هایش را جمع کند و آماده ترک قدرت باشد.

آقای ترامپ در جریان آخرین کارزار انتخاباتی خود در شهر فایت‌ویل در کارولینای شمالی گفت: «فردا در این ایالات می‌بریم و چهار سال دیگر در کاخ سفید بزرگمان می‌مانیم.» وی خطاب به هوادارانش گفت: «به لطف رای شما، مالیات‌ها را باز هم کم خواهیم کرد، هزینه‌های دولتی را کم‌تر و از پلیس بزرگ و ارتش فوق‌العادیمان حمایت می‌کنیم. هوای کهنه سربازانمان را خواهیم داشت و پاسدار متمم دوم قانون اساسی [آزادی مالکیت سلاح] باقی خواهیم ماند.»

در حالی که آخرین روز اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا فرا می‌رسد، نتایج نظرسنجی‌ها نشانگر رقابت تنگاتنگ دو نامزد با پیشتازی جو بایدن، کاندیدای حزب دموکرات است.

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین وعده داد در صورت ابقای در قدرت، از آزادی‌های مذهبی و تولید ملی (داخلی) حمایت کند تا «کالاهای بیشتری با برند MADE IN USA تولید شود.»

در همین روز جو بایدن در آخرین همایش انتخاباتی خود با پیشبینی پیروزی دموکرات‌ها و شکست اردوگاه جمهوری خواهان گفت: «باور دارم پیام [انتخابات] روشن و قاطع خواهد بود: وفتش رسیده که ترامپ چمدان‌هایش را جمع کند و به خانه برگردد. طاقتمان طاق شده. دیگر تحمل آشفتگی و توییت نداریم. دیگر نمی‌توانیم خشونت، نفرت، شکست و بی‌مسئولیتی را تحمل کنیم.»

با توجه به تشدید اختلاف‌های سیاسی، نژادی و طبقاتی در ایالات متحده و مشارکت گسترده شهروندان در انتخابات و رقابت شانه‌به‌شانه دو نامزد، احتمال به تعویق افتادن اعلام نتیجه قطعی، بروز اختلاف بر سر شما آرا و باز شدن پای نهادهای قضایی و سیاسی به روند انتخابات و بروز ناآرامی پس از پایان رای‌گیری به شدت وجود دارد.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۳ نوامبر ۲۰۲۰