کرونا در ایران؛ استقرار ۷۰۳ تیم پلیس در ۵۰۰ نقطه تهران

مرگ ومیر کرونا طی ۵۰روز در استان مرکزی با کل آمار ۷ماه برابری می‌کند. پلیس می‌کوشد با جریمه و توقیف خودرو مردم را از حضور در اماکن بازدارد اما تردد و کسب و کار متوقف نشده‌‌اند. قرار است همراه داشتن کارت ملی الزامی شود.

بیش از دو هفته است که میانگین روزانه و رسمی مرگ کرونا در ایران بالای ۴۵۰ نفر اعلام می‌شود. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی روز دوشنبه سوم آذر از فوت ۴۵۳ نفر و شناسایی ۱۲هزار و ۴۶۰ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. به این ترتیب، آمار رسمی جان‌باختگان کرونا به ۴۵هزار و ۲۵۵ نفر رسید.

رحمت‌الله مرادزاده، مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی می‌‌گوید بررسی‌های یک دوره ۵۰روزه در مهر و آبان نشان می‌د‌هند که تعداد درگذشتگان، با مجموع جان‌باختگان ۷ ماه گذشته در این استان مشابه است. او این تطابق را بسیار نگران‌کننده می‌داند و می‌افزاید: «زنان بیشتر از مردان به کرونا مبتلا می‌شوند اما آمار فوت نزد مردان بیشتر است.»

مرادزاده خبر می‌دهد که گروه سنی ۶۰ الی ۷۰ ساله در بین درگذشتگان، بیشترین تعداد را داشته‌ است. او با تاکید بر بستر خانوادگی ابتلا و مرگ اعلام می‌کند که ۴۴درصد درگذشتگان خانه‌دار و ۴۱درصد دیگر بازنشسته بوده‌اند: «این آمار نشان می د‌هد که افراد شاغل به هنگام بازگشت به منزل از محل کار خود، آلوده شده و با بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، برداشتن ماسک و عدم رعایت فاصله اجتماعی، بیماری را به افراد خانه انتقال داده‌اند.»

اذعان به چند برابرشدن مرگ و میر و خانوادگی شدن چرخه ابتلا در حالی است که جنب و جوش و کسب و کار با وجود اعلام تعطیلی دو هفته‌ای تهران و کلان‌شهرهای دیگر، ادامه دارد و پلیس با جریمه، تهدید به توقیف خودرو و جمع کردن بساط دست‌فروشان، مردم را از حضور در اماکن و خیابان‌ها باز می‌دارد.

طبق تصمیم ستاد مقابله با کرونا، از اول آذر، تردد خودروها در پایتخت از ساعت ۹ شب تا ۴ بامداد ممنوع شده است. رییس پلیس راهور تهران می‌گوید در شب اول به رانندگان هشدار داده شد اما از شب دوم، خودروهایی که به صورت غیرمجاز در سطح شهر تردد داشتند با دوربین‌ شناسایی و ۲۰۰هزار تومان جریمه شدند.

سردار محمد حسین حمیدی اخطار داده که خروج خودروها با پلاک تهران در دیگر شهرها نیز برای هر شبانه روز، یک میلیون تومان جریمه دارد. او مخدوش کردن پلاک‌خودروها را نیز جرم خوانده و افزوده که این کار علاوه بر جریمه ۲۰۰هزار تومانی و توقیف خودرو، در دادگاه پیگیری خواهد شد.

حمیدی یادآور شده که شماره پلاک صاحبان مشاغل درمانی و امدادی که رفت و آمد شبانه ضروری دارند، در اختیار فرمانداری است و تنها افراد ثبت شده در این لیست از جریمه مصون خواهند بود.

تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌ها اجازه یافته‌اند در ساعات ممنوعه در شهر تردد کنند. اما یک شهروند تهرانی به دویچه وله می‌گوید از روز شروع محدودیت‌ها، کرایه اسنپ برای مسیر هر روزه دو برابر شده است. او شب دوم می‌خواسته به مادر بیمارش سری بزند: «اسنپ با وجود کرایه‌های عجیب و غریب پیشنهادی، سه مرتبه سفارش را لغو کرد و هیچ آژانسی هم جواب تماس‌ها را نداد.»

رییس پلیس راهور تهران اعلام کرده که در ساعات اعلام شده، ۸۰درصد ترددهای درون شهری کاهش داشته‌اند و در طول روز نیز ترافیک صبحگاهی ۲۰درصد و ترافیک عصر ۳۸درصد کمتر شده است. این در حالی است که سردار حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران بزرگ، آمار کاهش تردد شبانه را ۷۰درصد و کاهش تردد روزانه را ۵۰درصد عنوان کرده است.

هم‌زمان، رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته که یازده هزار خودرو در دو روز گذشته جریمه شده‌اند و ۲۳۰ هزار راننده نیز تذکر گرفته‌اند. خبرگزاری تسنیم به نقل از حسین ذوالفقاری نوشت: «۷۷۳۹۷ صنف متخلف پلمپ شده‌ و به۶۹۷۶۹ مورد تذکر داده شده است.»

سردار حسین رحیمی، رییس پلیس تهران بزرگ هم می‌گوید ۷۰۳ تیم در بیش از ۵۰۰ نقطه شهر، در مناطق پرازدحام، ایستگاه‌های مترو، بازارها و مبادی ورودی و خروجی شهر مستقر شده‌اند تا گردش امور را کنترل کنند.

رحیمی از همگان خواسته که حین خروج از خانه ماسک داشته باشند وگرنه افراد متخلف با دوربین‌های نظارتی و دوربین‌های البسه پلیس شناسایی خواهند شد. او اعلام کرده که در دو روز گذشته، تصاویر ۲۶۰۰ نفر شهروند فاقد ماسک برای اعمال قانون به مراجع ذیربط تحویل شده و ۲۶ هزار نفر نیز پیامک جریمه ۲۰۰هزار تومانی دریافت کرده‌اند.

در تازه‌ترین موضع‌گیری، رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید قرار است قانونی برای مکلف بودن مردم به همراه داشتن کارت ملی تصویب شود تا طبق آن بتوان “طرح کنترل هوشمند” را اجرا کرد. بنا بر گفته او، در طرح “کنترل هوشمند”، با استفاده از یک اپلیکیشن در کمتر از یک ثانیه می‌توان مشخص کرد فردی که به اداره، بانک یا سوپرمارکت مراجعه کرده، تست کرونای مثبت دارد یا نه.

شهروند ساکن تهران به دویچه وله می‌گوید: «هر مقرراتی که وضع می‌کنند، باعث استرس و سردرگمی بیشتر مردم می‌شود. ازدحام و هجوم برای خرید در ساعات منتهی به محدودیت‌ها چند برابر شده، کرایه ‌تاکسی و آژانس بالا رفته، مغازه‌ها با کرکره‌های پایین تظاهر می‌کنند که تعطیل هستند اما کار می‌کنند. عملا هر ممنوعیت، باعث ابتکار عمل برای تخلف می‌شود. دلیل تخلف هم روشن است؛ مردم نمی‌توانند در خانه بنشینند چون روزی‌شان را کسی پشت در نمی‌گذارد.»

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰