حزب سکولار دموکرات ایرانیان، «دیسراپتیو» است!

سام قندچی

          دو سال پیش، در نوشتاری، حزب سکولار دموکرات ایرانیان «دیسراپتیو» خوانده شد(۱). هنوز لغت خوبی در زبان فارسی برای اصطلاح انگلیسی «دیسراپتیو» سراغ ندارم، اما شاید بتوان مفهوم این اصطلاح را توضیح داده و نشان داد که تفاوت «تغيير ديسراپتيو» با تغيير عادی چيست.

          ابتدا، با آوردن يک مثال، به «تغيير عادی» (يا تحولی) بپردازيم: مثلاً، قبل از ۱۰ سال پيش فروشگاه هائی وجود داشتند که «ویدیو بتامکس» اجاره می دادند و بعد «ویدیو وی اچ اس» و بعد «دی وی دی» و سپس شکلِ اجاره دادن ویدیو را بهتر کرده و ويدئوها را از طريق «وندینگ ماشین» برای اجاره دادن عرضه کردند. یا فروشگاه هائی وجود داشتند که ابتدا صفحه گرمافون می فروختند، بعد سی دی، و بعد از آن هم دی وی دی. و همهء اين اتفاقات نتيجهء تغییر بودند، بی آنکه بتوان اين تغييرات را «دیسراپتیو» خواند.

          اما در همان ۱۰ سال پیش، فروشگاه های زیادی بودند که ویدیو و «دی وی دی» اجاره می دادند، یا فروشگاه های فروش نوار ضبط صوت و «سی دیِ» موسیقی در همه ی شهرها وجود داشت. اما امروز تقریباً همه ی آنها از بین رفته اند؛ آن هم خیلی سریع؛ گویی نهنگی همهء آنها را بلعیده باشد. دیگر فیلم های سینمایی، موسیقی و ترانه ها، همه، از طریق اینترنت پخش می شوند. یا اینکه امروز بسیاری از مردم، برنامه های تلویزیونی را از طریق «یوتیوب تی وی» از طریق اینترنت تماشا می کنند(۲). به این نوع تغيير می گویند «تغییر دیسراپتیو» یا به قول آمریکایی ها «تغییری که بازی را عوض می کند!»

          حالا اگر نگاهی به همهء احزاب سیاسی ایران بیاندازیم، می بينيم که اين تشکلات اساساً در چارچوب همان دیدگاه های سیاسی عمل می کنند که پیش از انقلاب در آنها محصور بودند، حتی به رغم اين واقعيت که امروز از وبسایت و فیسبوک و توییتر استفاده می کنند. در حالی که جريانی نظیر «حزب سکولار دموکرات ایرانیان»، برای پاسخ به معضلاتِ عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، از پیش جواب های آماده ندارد، و (همانطور که سال گذشته در نوشتار «آینده نگری کاری است که حزب سکولار دموکرات ایرانیان می کند»، بحث شد) این حزب، «آینده نگر» است(۳)، و از اینکه در ارائهء راهکارهای خود «دیسراپتیو» باشد، نه تنها ابایی ندارد بلکه همين خصلت نقطهء قوت این حزب است.

          در اين راستا، نگاهی به خبرگاه حزب سکولار دموکرات ایرانیان، که حدود یک ماه و نیم است آغاز به کار کرده، گواهی بر واقعیت اين ويژگی حزب سکولار دموکرات ایرانیان است، و امید که آینده نگرهای ایران در داخل و خارج ایران با این خبرگاه بیشتر، همکاری کنند. 

          به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

          یازدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ – May 1, ۲۰۱۹

______________________________________________ 

پانویس: 

۱٫ حزب سکولار دموکرات ایرانیان دیسراپتیو است
http://www.ghandchi.com/1714-isdparty-disruptive.htm 

۲٫ لازم به یادآوری است که «یوتیوب تی وی» با یوتیوب متفاوت است.

۳٫ آینده نگری کاری است که حزب سکولار دموکرات ایرانیان می کند
http://www.ghandchi.com/1647-ayandehnegari-hezb.htm 

۴٫ خبرگاه حزب سکولار دموکرات ایرانیان: https://news.isdparty.com 

* مطالب مرتبط: https://goo.gl/22wBEV

برگرفته از سايت نويسنده:

http://www.ghandchi.com/2622-isdparty-disruptive.htm