جهان نظاره‌گر بزرگترین طرح واکسیناسیون تاریخ در بریتانیا

محموله واکسن کرونا ساخته شده توسط شرکت‌های داروسازی فایزر آمریکا و بیوتک آلمان روز یکشنبه ۱۶ آذرماه در انگلستان تحویل داده شد. این واکسن‌ها در محیط بسیار سرد جا به جا شده ‎است. دو روز پس از دریافت واکسن‌ها، برنامه ایمن‌سازی عمومی در بریتانیا به اجرا درمی‌آید که چشم سراسر جهان به این اقدام تاریخی دوخته شده است. مرحله نخست تزریق واکسن کرونا در بریتانیا، بزرگترین برنامه ایمن‌سازی در تاریخ توصیف شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، پیش بینی می‌شود که حدود ۸۰۰ هزار دوز واکسن برای مرحله آغازین برنامه ایمن‌سازی در روز سه‌شنبه مورد استفاده قرار ‌گیرد. مت هانکوک، وزیر بهداشت بریتانیا این روز را «روز پیروزی» نامیده که یادآور نقطه عطف پیروزی در جنگ جهانی دوم است.

هفته گذشته، انگلستان به عنوان نخستین کشور، استفاده از واکسن فایزر-بیوتک را برای استفاده اضطراری مجاز اعلام کرد. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که واکسن حدود ۹۵ درصد اثرگذار بوده‌است. واکسیناسیون از روز سه‌شنبه در حدود ۵۰ بیمارستان مرکزی در انگلستان انجام می‌شود. اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی هم واکسیناسیون را در همان روز آغاز می کنند.

دولت‌ها و نهادهای بهداشتی در سراسر دنیا برنامه واکسیناسیون انگلستان را که ماه‌ها به طول می‌انجامد، رصد می‌کنند تا با توجه به موفقیت‌ها و شکست‌های آن، برنامه های خود را تنظیم کنند. ایالات متحده امیدوار است که واکسیناسیون را در اواخر ماه جاری میلادی آغاز کند. مقامات نظارتی انگلستان همچنین در حال بررسی اطلاعات مربوط به واکسن‌های شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی مدرنا و دانشگاه آسترازنکا دانشگاه آکسفورد هستند.

روسیه روز شنبه ۱۵ آذرماه واکسیناسیون هزاران پزشک، معلم و گروه‌های در معرض خطر را را در ده‌ها مرکز در مسکو با واکسن اسپوتنیک-وی ساخت خودش آغاز کرد. این واکسن در تابستان پس از آن که تنها روز چند ده نفر آزمایش شد، مورد تایید قرارگرفت.

هیجان در انگلستان که بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در اروپا را دارد (۶۱ هزار مورد) قابل مشاهده است.

پروفسور استفان پوییس، مدیر ملی پزشکی NHS می‌گوید: «با وجود پیچیدگی‌های بسیار زیاد، بیمارستان‌ها مرحله اول بزرگترین مقیاس واکسیناسیون در تاریخ کشور ما را آغاز می‌کنند.»

بیمارانی که ۸۰ سال به بالا دارند و قبلا به صورت سرپایی یا بستری در بیمارستان‌ها معالجه شده‌اند، از جمله اولین کسانی هستند که واکسن را دریافت می کنند. بیمارستان‌ها همچنین افراد بالاتر از ۸۰ سال را برای انجام واکسن فراخوانده‌اند و با خانه‌های سالمندان برای واکسینه کردن کارمندانشان همکاری می‌کنند. اگر امکان بیشتری برای واکسینه کردن وجود داشته باشد، کارکنان بخش بهداشت و درمان در اولویت قرار می‌گیرند. ۲۱ روز پس از تزریق اول، باید واکسن یاداور تزریق شود.

انگلستان ۴۰ میلیون دوز واکسن فایزر را تهیه کرده که می‌تواند ۲۰ میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهد. از آنجا که دولت این کشور فقط افراد بالای ۱۶ سال را ایمن‌سازی می‌کند، حدود ۵۵ میلیون نفر در انگلستان واجد شرایط تزریق واکسن هستند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۸ دسامبر ۲۰۲۰