اکثر ژاپنی‌ها مخالف برگزاری المپیک سال آینده در توکیو هستند

در دو نظرسنجی، پاسخ دهندگان ژاپنی طرفدار این بودند که بازی‌های المپیک سال آینده در توکیو لغو یا در زمانی دیگر برگزار شود. این رویداد ورزشی با هزینه‌ای بالا برای رعایت نکات بهداشتی در دوران کرونا همراه است.

به گزارش رسانه سراسری ژاپن (NH ) در نظرسنجی که این رسانه از مردم ژاپن کرده، تنها ۲۷ درصد پرسش‌شوندگان موافق برگزاری بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۱ در توکیو هستند. ۳۲ درصد خواستار لغو آن و ۳۱ درصد نیز خواهان تغییر زمان آن شده‌اند.

یک نظرسنجی دیگر نیز توسط خبرگزاری (Jiji ) انجام شده است که در آن ۳۰ درصد گفته‌اند به نظر آنها به تعویق انداختن بازی‌های المپیک منطقی است. طبق گفته برگزارکنندگان هزینه‌های اضافی برای اقدامات برنامه‌ریزی شده در مبارزه با خطر گسترش کرونا تقریبا ۷۲۴ هزار یورو است.

در مجموع بازی‌های توکیو حداقل یک میلیارد و ۹۰۰ هزار یورو بیش از حد انتظار گران‌تر تمام خواهند شد. با این حال به تعویق انداختن رسما آن در حال حاضر منتفی است. طبق برنامه‌ریزی فعلی این بازی‌ها قرار است ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۲ آغاز شود. این رویداد در واقع باید امسال برگزار می‌شد، اما به دلیل پاندمی کرونا در جهان به تعویق افتاد. در خود ژاپن تعداد موارد ابتلا به کرونا نسبتا کم است.

اوایل فررودین ماه امسال کمیته بین‌المللی المپیک مهلتی چهار هفته‌ای برای بررسی و تصمیم‌گیری در مورد تعویق مسابقات المپیک توکیو تعیین کرده بود. اما تنها دو روز پس از آن ژاپن از تعویق بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به سال ۲۰۲۱ خبر داد. این تصمیم را شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن پس از تماسی تلفنی با توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد. باخ پیش از آن چندین بار تأکید کرده بود که کمیته بین‌المللی المپیک می‌کوشد به تاریخ تعیین‌شده به عنوان زمان برگزاری مسابقات المپیک توکیو وفدار بماند.

این کمیته ضمن مخالفت با لغو کامل بازی‌ها و با اشاره به بهبود وضعیت کرونا در ژاپن گفته بود، «چنین کاری هیچ یک از مشکلات را حل نکرده و به کسی کمک نمی‌کند». مخالفتی که با انتقاد بسیار کشورها روبرو شد. اکنون نیز بسیاری از کشورها با محدودیت‌های شدید کرونا روبرو هستند، اما کمیته المپیک هنوز به برگزاری بازی‌ها امیدوار است.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰