دو شهروند بلوچ در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند

ایران وایر» از طریق یک منبع از اعدام دست‌کم دو زندانی اهل سنت در زندان مرکزی زاهدان اطلاع یافته است.

این منبع به ایران وایر گفته است: علیرغم تمام تلاش ها صبح امروز شنبه ۲۹ آذر حکم اعدام دست کم دو زندانی از میان زندانیان بلوچ در زندان مرکزی زاهدان اجرا و پیکرشان به پزشکی قانونی منتقل شد.

کمپین فعالین بلوچ هویت اعدام‌شدگان را «بهنام ریگی» و «شعیب ریگی» اعلام کرده است.

روز گذشته منابع ایران‌وایر از انتقال سه تن از زندانیان بلوچ به زندان انفرادی برای اجرای حکم اعدام خبر داده بودند.

بر اساس این خبر از آن‌ها خواسته شده بود برای آخرین دیدار با خانواده خود تماس بگیرند.

این اعدام‌ها در حالی انجام شده است که به گفته مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، پرونده‌های این محکومان اعاده دادرسی نشده بودند.

آقای نیلی روز جمعه به وبسایت امتداد خبر داد که حداقل ۱۰ نفر در زندان زاهدان برای عضویت در گروه‌هایی که گفته می‌شود مخالف جمهوری اسلامی هستند حکم اعدام دارند، که او وکالت چهار نفرشان را به عهده دارد.

مصطفی نیلی به امتداد گفت به دنبال تماس با زندان زاهدان بود، اما گفته شد که تلفن های آنجا به خاطر مشکل مخابراتی قطع هستند، به دلیل تعطیل بودن این ایام نیز نتوانستم با مرجع دیگری تماس بگیرم.

این چندمین بار در ماه‌های گذشته است که جمهوری اسلامی در پرونده‌های سیاسی و امنیتی بدون اجازه اعاده دادرسی و بدون اطلاع‌رسانی به وکیل یا خانواده اقدام به اقدام زندانیان سیاسی می‌کند.

شنبه هفته گذشته نیز روح‌الله زم، روزنامه‌نگار زندانی کمتر از ۷۲ ساعت پس از تایید حکم اعدامش از سوی دیوان عالی کشور و در حالی که از برنامه اجرای حکم اطلاع نداشت، اعدام شد.

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰