ناخشنودی اروپائیان از سیاست‌های مقابله با کرونا

کشورهای اروپایی بار دیگر برای مهار کرونا به سیاست‌های سختگیرانه رو آورده‌اند، سیاست‌هایی که شهروندان را قانع نمی‌کند. اکثریت شهروندان اروپایی تدبیرهای پیشگیرانه را ناکافی و عده کمی آنها را اغراق‌آمیز ارزیابی می‌کنند.

موج دوم پاندمی کرونا اغلب کشورهای اروپایی را فرا گرفته و برخی از آنها را بسیار شدیدتر از موج اول. بر همین اساس در بسیاری از کشورها محدودیت‌ها و سختگیری‌ها دوباره اعمال شده یا به زودی می‌شوند.

اکثریت شهروندان اروپایی از سیاست‌ها و اقدام‌های دولت‌هایشان برای مقابله با پاندمی کرونا ناراضی‌اند، گرچه علت عدم رضایت می‌تواند کاملا متضاد باشد.

روزنامه “دی ولت” شنبه، ۱۹ دسامبر نتایج یک نظرسنجی درباره سیاست‌های مقابله با کرونا را منتشر کرده که موسسه افکارسنجی YouGov به سفارش این نشریه در ۹ کشور اروپایی انجام داده است.

بر پایه این نظرسنجی ۵۲ درصد پرسش‌شوندگان در این ۹ کشور معتقدند دولت‌های آنها باید تدابیر بیشتری برای مقابله با شیوع کرونا در دستور کار قرار می‌داد.

۱۴ درصد پرسش‌شوندگان سختگیری‌های اعمال شده در کشورشان را اغراق‌آمیز ارزیابی می‌کنند و تنها ۱۹ درصد سیاست‌های دولت را کاملا درست می‌دانند. به عبارت دیگر ۶۶ درصد مردم در این کشورها اقدام‌های مقابله با کرونا را یا زیادی یا ناکافی می‌دانند و از آن رضایت ندارند.

در آلمان نظر شهروندان درباره سیاست‌های مقابله با کرونا تقریبا به همین شکل بوده است، ضمن این که این نظرسنجی پیش از محدودیت‌های شدیدی انجام شده که از روز چهارشنبه به اجرا درآمد.

در عین حال و با وجود تفاوت‌های بسیار زیاد استراتژی کشورهای مختلف برای مهار پاندمی، نگاه شهروندان اروپایی به بحران کرونا شباهت‌های زیادی با هم دارد.

در تمام کشورهایی که از شهروندان آنها پرسش شده، مهم‌ترین نگرانی ابتلا به ویروس کرونا و ترس از پیچیده شدن روند درمان بیماری کووید۱۹ عنوان شده است؛ نیمی از پرسش‌شوندگان در این زمینه اتفاق نظر دارند.

۲۰ درصد شهروندان مهم‌ترین نگرانی خود را طولانی شدن دوره محدودیت‌ها عنوان کرده‌اند و ۱۳ درصد آنها ادامه محدودیت‌های سفر را دلمشغولی اصلی خود معرفی می‌کنند.

مطابق نظرسنجی یادشده بحران کرونا تا کنون در آلمان و به نسبت دیگر کشورهای اروپایی تاثیرات عمیق کمتری برجا گذاشته است. فقط ۲۷ درصد شهروندان در این کشور گفته‌اند که در ماه‌های گذشته به خاطر پاندمی کرونا با کاهش درآمد روبرو بوده‌اند.

این تعداد در اسپانیا ۴۸ درصد، در لهستان ۴۳ درصد و در ایتالیا ۳۹ درصد پرسش‌شوندگان بوده‌اند. در سوئد که راه متفاوتی برای مقابله با بحران کرونا در پیش گرفته و تا کنون محدودیت‌های شدید در آن اعمال نشده ۱۹ درصد شهروندان گفته‌اند که درآمدشان در ماه‌های گذشته کاهش یافته است.

آلمان در موج اول پاندمی در قیاس با بسیاری کشورها موفقیت بیشتری در مهار کرونا و پائین نگه داشتن موارد جدید ابتلا و مرگ در میان مبتلایان به بیماری کووید۱۹ داشت.

این وضعیت در روزهای گذشته کاملا تغییر کرده و بارها رکورد بیشترین مبتلایان و فوتی‌های روزانه شکسته شده است. در ۲۴ ساعت گذشته ۳۱ هزار و ۳۰۰ مورد ابتلای جدید و بیش از ۷۰۰ مورد مرگ در میان مبتلایان به کووید۱۹ در آلمان ثبت شد.

در سوئد، برخلاف دیگر کشورهای اروپایی اغلب مدرسه‌ها و مهدکودک‌ها در دوره شیوع کرونا تعطیل نشدند و فقط ۲۸ درصد شهروندان معتقدند که پاندمی تاثیری منفی بر موفقیت‌های تحصیلی داشته است.

از این لحاظ درصد پرسش‌شوندگانی که تاثیر پاندمی بر آموزش در کشورشان را منفی ارزیابی می‌کنند بیشتر از سوئد بوده و در آلمان این رقم با ۴۷ درصد بیش از سایر کشورها است.

در ارتباط با ایام کریسمس، شهروندان کشورهایی که در موج اول پاندمی بیشتر و شدیدتر درگیر بودند محتاط‌تر از شهروندان آلمان هستند.

در آلمان ۵۵ درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند که تعطیلات کریسمس را فقط در جمع نزدیک‌ترین افراد خانواده می‌گذرانند در اسپانیا ۷۷ درصد، در بلژیک ۷۸ و در ایتالیا ۸۵ درصد.

به نوشته “دی ولت”، موسسه افکارسنجی YouGov برای این که این نظرسنجی بازتاب دقیق‌تری از افکار عمومی شهروندان اروپایی ارائه کند پرسش‌های خود را از دوم تا نهم دسامبر با حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ نفر در کشورهای آلمان، اسپانیا، سوئیس، بلژیک، لهستان، ایتالیا، سوئد، فرانسه و بریتانیا در میان گذاشته است.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰