هشدار درباره حمله احتمالی ایران به کشتی‌های تجاری

اداره امور دریایی آمریکا در بیانیه‌ای نسبت به احتمال حمله ایران و یا گروه‌های نیابتی آن به کشتی‌های تجاری و زیرساخت های نفتی هشدار داده است.

در حالی این هشدار صادر شده است که در هفته اخیر تنش بین آمریکا و ایران وارد مرحله تازه ای شده است. رسانه‌های آمریکایی از جابه‌جایی موشک کوتاه برد در سواحل خلیج فارس خبر داده بودند و در مقابل نیز آمریکا به ناو هواپیمابر و بمب افکن‌های استراتژیک بی ۵۲ به خلیج فارس اعزام کرده است.

در بیانیه اداره امور دریایی آمریکا تصریح شده است، گزارش‌ها حاکی‌از آن است ایران تدراکات خود را برای انجام عملیات تهاجمی علیه نیروها و منافع ایالات متحده افزایش داده است.

در این بیانیه آمده است: از اوایل ماه مه و پس از تهدید به بستن تنگه هرمز،احتمال این که ایران یا گروه‌های نیابتی آن در منطقه علیه منافع ایالات متحده ویا شرکای آن، از جمله زیرساخت‌های تولید نفت دست به حملاتی بزنند، افزایش یافته است.

اداره امور دریایی آمریکا تاکید کرده است: ایران یا نیروهای نیابتی آن احتمال دارد در پاسخ کشتی‌های تجاری، از جمله تانکرهای نفتکش، و یا کشتی‌های نظامی ایالات متحده را در دریای سرخ، تنگۀباب المندب یا خلیج فارس، هدف قرار دهند.

اوایل هفته جاری مقام‌های آمریکایی خبر دادند که به خاطر دریافت اطلاعاتی در مورد تهدیدهای جدید از سوی ایران، موعد اعزام یک ناو هواپیمابر خود به خلیج فارس را جلو انداخته‌اند .

پیشتر جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز ۱۵ اردیبهشت اعلام کرد که این کشور ناو آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های بی- ۵۲ را به خلیج فارس اعزام کرده است تا پیامی «روشن و عاری از سوءتفاهم» به ایران داده باشد.

نقل از رادیو فردا