هفت شهروند بهایی اهل بوشهر مجموعا به ۲۱ سال زندان محکوم شدند

از چپ به راست: پونه ناشری، عماد جابری، فریده جابری، اسدالله جابری و همسرش احترام شیخی

یک منبع مطلع به پرونده هفت بهایی ساکن شهر بوشهر که در دادگاه انقلاب مجموعا به ۲۱ سال حبس محکوم شدند به کمپین حقوق بشر در ایران گفت آنها با اتهام «عضویت در گروه‌های ضد امنیت ملی» طی دو جلسه دادگاه محاکمه شده‌اند. به گفته این منبع هفت بهایی در جلسات بازجویی خود تحت آزار لفظی و فحاشی شدید از سوی بازجویان خود بوده‌اند.

اسدالله جابری، احترام شیخی (همسر اسدالله جابری)، عماد جابری (فرزند اسدالله و احترام)، فریده جابری (خواهر اسدالله جابری)، مینو ریاضتی، فرخ فرامرزی و پونه ناشری از بهاییان ساکن بوشهر هر کدام به سه سال زندان در دادگاه انقلاب بوشهر محکوم شدند. همگی آنها در تاریخ ۲۴ بهمن ۹۶ بازداشت و یک ماه بعد در تاریخ ۲۴ اسفند ۹۶ با قرار وثیقه آزاد شدند. به گفته این منبع عماد جابری با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی و شش نفر دیگر هر کدام با وثیقه‌ای به ارزش ۲۵۰ میلیون تومان آزاد شدند.

به گفته این منبع این بهاییان دارای مغازه عینک‌سازی و یا شرکت لوازم برقی در بوشهر هستند. تعدادی از آنها نیز در سال ۸۸ برای چند روز بازداشت و بعد با قرار کفالت آزاد شدند.

این هفت بهایی در دو جلسه دادگاه در بهمن ۹۷ محاکمه شده و حکم آنها در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۸ به وکلایشان ابلاغ شده است. به گفته این منبع در حال حاضر وکلای آنها در حال تنظیم لایحه درخواست تجدیدنظر به این حکم هستند:‌ «امیدواریم این حکم در دادگاه تجدیدنظر رد و همگی آنها تبرئه شوند.»

این منبع مطلع درباره نحوه بازداشت آنها به کمپین گفت: «همگی آنها در تاریخ ۲۴ بهمن ماه ۹۶ در خانه‌هایشان با ورود ماموران بازداشت شدند. ماموران با حکم تفتیش و بازداشت آنها وارد خانه‌هایشان شده‌اند، پس از تفتیش خانه و ضبط برخی از وسایل شخصی آنها را با خود بردند.»

به گفته این منبع، اداره اطلاعات بوشهر نهاد بازداشت‌کننده این هفت بهایی بوده است: «پس از بازداشت دو نفر از آنها به بازداشتگاه اداره اطلاعات بوشهر منتقل شدند اما دو زن از این هفت نفر به بازداشتگاه سپاه منتقل شدند که هنوز علتش را نمی‌دانیم و بقیه هم به زندان بوشهر برده شدند. یک روز پس از بازداشت هم به آنها اتهام‌شان تفهیم شده است.»

نقل از سایت ایران امروز