تاکید انجمن ایمونولوژی ایران بر لزوم “خرید فوری” واکسن کرونا

انجمن ایمونولوژی ایران هشدار داده که هر گونه تاخیر در خرید واکسن کرونا موجب بروز “خسارات جبران‌ناپذیر” می‌شود. یکی از مسئولان یک روز پیش از آن گفته بود ایران برای خرید واکسن اقدام کرده اما زمان دریافت آن هنوز مشخص نیست.

تعلل دولت حسن روحانی و وزارت بهداشت در پیگیری خرید واکسن کرونا با اعتراض‌های زیادی روبرو و از جمله به راه‌اندازی کمپین “واکسن بخرید” در فضای مجازی منجر شده است.

انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران در بیانیه‌ای که شنبه ۱۳ دی در خبرگزاری ایرنا منتشر شد با اشاره به برنامه‌های مختلف برای تولید واکسن ایرانی کرونا تاکید می‌کند که با توجه به زمان‌بر بودن این پروسه و محدودیت ظرفیت تولید نباید در واردات واکسن تعلل کرد.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت به تازگی گفته تا کنون دست‌کم ۱۶ شرکت ایرانی کار تولید واکسن کرونا را آغاز کرده‌اند و هشت شرکت “پرونده فعال” در این زمینه دارند که یکی از آنها وارد فاز اول کارآزمایی بالینی شده است.

انجمن ایمونولوژی در بیانیه خود نوشت: «با توجه به گسترش روزافزون پاندمی، کثرت جمعیت، وسعت ابتلا، تعداد بالای مرگ و میر، افزایش احتمال جهش ویروس در شرایط گسترش آلودگی، نیاز به زمان طولانی برای تکمیل مراحل ۱، ۲ و ۳ کارآزمایی بالینی و نیز ظرفیت محدود تولید انبوه واکسن در کوتاه مدت، این انجمن بر خرید فوری واکسن به میزان مورد نیاز تاکید می‌کند.»

پیشتر مسئولان دولتی تحریم‌های آمریکا را مانع اصلی خرید واکسن کرونا عنوان می‌کردند. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم چندی پیش گفته بود تمام تلاش‌ها برای انتقال ارز به این منظور به مانع برخورده است.

مقام‌های آمریکایی منکر تحریم دارو و اقلام بشر دوستانه شده‌اند، رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران هم گفته فعالان این حوزه مشکلی برای انتقال ارز برای خرید این گونه کالاها ندارند.

ظاهرا با افزایش فشار شهروندان و افکار عمومی، دولت موضوع خرید و واردات واکسن را جدی‌تر پیگیری کرده و وزارت نیرو توانسته از طریق منابع بلوکه شده این وزارت‌خانه در عراق حدود ۲۰۰ میلیون یورو برای این کار اختصاص دهد.

در ادامه این تحولات روز گذشته شایع شد که نخستین محموله واکسن کرونا از کره جنوبی به ایران ارسال شده است. کیانوش جهانپور در یک پیام توئیتری این شایعه را تکذیب کرد و گفت از هیچ جا واکسنی وارد ایران نشده است.

انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران در بیانیه خود هشدار داده که “هرگونه تاخیر” در خرید و واردات واکسن کرونا “موجب بروز خسارات جبران‌ناپذیر و از دست رفتن جان انسان‌های بیشتری” می‌شود و احتمال “ایجاد سویه‌های جدید ویروس و مقاوم به واکسن” را بیشتر می‌کند.

این انجمن ظاهرا با توجه به ضد و نقیض‌گویی‌های مسئولان درباره خرید واکسن و ابهام‌های تولید داخلی آن تصریح کرده که اطلاع‌رسانی درباره “جنبه‌های عمومی تولید واکسن و نیز وضعیت خرید از منابع خارجی” باید به طور شفاف توسط مرجعی واحد در وزارت‌خانه مربوط صورت بگیرد و از “سخن‌پراکنی و تناقض‌گویی توسط منابع مختلف” جلوگیری شود.

مخالفان خرید واکسن از خارج از طیف‌های گوناگونی و بخشی از آنها از نهاد قدرتمند سپاه پاسداران هستند که رئیس جمهوری، حسن روحانی زمانی آنها را به کنایه “دولت با تفنگ” خوانده بود.

سردار محمدرضا نقدی که به تازگی به پرسنل سپاه و بسیج توصیه کرده بود از واکسن‌های خارجی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ استفاده نکنند، روز گذشته شرکت‌های خارجی تولیدکننده واکسن را به توطئه برای کاهش جمعیت جهان متهم کرده است.

خبرگزاری ایسنا روز جمعه ۱۲ دی به نقل از معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نوشت: «امروز همان‌هایی صاحبان شرکت‌های تولیدکننده واکسن کرونا هستند که معتقدند جمعیت مردم دنیا زیاد است و باید ۲۰ درصد از جمعیت دنیا کاسته شود.»

این فرمانده ارشد سپاه با بیان این که این کاهش از طریق افزایش مرگ و میر صورت می‌گیرد ادعا کرده “بر اساس اسنادی که وجود دارد” شرکت‌های تولیدکننده واکسن خود‌، ویروس کرونا را “دست‌کاری و آلوده کرده‌اند” و به همین دلیل به آنها نمی‌توان اعتماد کرد.

یک روز پیش از این اظهارات، عده‌ای جلوی وزارت بهداشت تجمع و علیه استفاده از هر گونه واکسنی اعتراض کردند. بر پلاکاردی که در دست یکی از معترضان بود نوشته شده بود: «نه به واکسن خارجی، نه به واکسن داخلی، ما واکسن “داروی امام کاظم” داریم.»

تظاهرکنندگان که تعدادی از آنها ماسک زده بودند سازمان بهداشت جهانی، زیر مجموعه سازمان ملل را یک نهاد “آمریکایی – صهیونیستی” خوانده و خواستار خروج آن از “نظام تصمیم‌گیری کشور” شدند.

ظاهرا اشاره این معترضان به سازوکار سازمان بهداشت جهانی برای توزیع عادلانه واکسن کرونا موسوم به کوواکس است که وزارت بهداشت ایران برای خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از طریق آن قرارداد امضاء کرده است.

اطلاعیه امروز انجمن ایمونولوژی ایران نخستین واکنش این جمع به تحولات و سیاست‌های کرونایی در کشور نیست. آنها ۱۵ آبان نیز در اطلاعیه‌ای از وزارت بهداشت و سازمان نظامی پزشکی خواسته بودند با افرادی که درباره بیماری کووید۱۹ “اظهار نظرهای غیر کارشناسانه، غیر مسئولانه و گمراه‌کننده‌” می‌کنند برخورد کنند.

این انجمن ششم فروردین‌ماه هم به سخنان حسن روحانی درباره ابتلای ۷۰ درصد مردم به کرونا به شدت واکنش نشان داد. رئیس دولت در نشست کمیته ملی مقابله با کرونا با اشاره به ضرورت ابتلای اکثریت جمعیت برای رسیدن به ایمنی جمعی از وزیر بهداشت سعید نمکی خواسته بود به مردم بگوید که ۷۰ درصدشان مبتلا خواهند شد.

انجمن ایمونولوژی در نامه‌ای خطاب به روحانی سخنان او را در تضاد با “اصول اخلاق پزشکی و سلامت جامعه” خواند و هشدار داد که ابتلای ۷۰ درصد مردم به معنای به خطر انداختن جان حدود دو میلیون نفر است و حاصل این رویکرد “احتمال بروز یک فاجعه” را افزایش می‌دهد.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۳ ژانویه ۲۰۲۱