معاون فرمانده سپاه: در ۳۰ سال گذشته ۱۷ میلیارد دلار در منطقه هزینه کرده‌ایم

محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران گفته است که حکومت ایران در ۳۰ سال گذشته «۱۷ میلیارد دلار برای همه فعالیت‌ها از جمله دیپلماسی، کار فرهنگی و دفاعی در منطقه هزینه کرده است».

او که شامگاه شنبه ۱۳ دی‌ماه در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، با دفاع از حضور ایران در جنگ سوریه، گفت «وضع آنها بحرانی بود» و باید «به آنان کمک می‌کردیم».

در سال‌های گذشته درباره هزینه‌های ایران در منطقه اعداد و ارقام متفاوتی از سوی مسئولان حکومت مطرح شده است.

اوایل مهرماه امسال علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه گفت هزینه نظامی جنگ ایران و عراق، ۱۹.۶ میلیارد دلار است و هزینه نظامی ایران در طول ۱۴ سال گذشته، «بسیار کمتر» از هزینه جنگ بوده ولی عدد خاصی را اعلام نکرد و گفت رقم دقیق را به خاطر ندارد.

از سوی دیگر، اردیبهشت امسال حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، در گفت‌وگو با وب‌سایت اعتمادآنلاین هزینه حضور حکومت ایران صرفا در کشور سوریه را بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

علاوه بر این، در سال‌های اخیر سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای دیگر نیز برآوردهایی درباره هزینه‌های نظامی حکومت ایران منتشر کرده‌اند.

مهرماه سال ۹۷، گروه اقدام ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۶ میلیارد دلار برای حمایت از بشار اسد و گروه‌های مورد حمایت خود در یمن و عراق هزینه کرده است.

خبرگزاری بلومبرگ نیز سال ۹۴ بر اساس برآورد‌ها و تحقیقات اعلام کرده بود که تهران سالانه شش میلیارد دلار هزینه حکومت اسد می‌کند و در مواردی این کمک مبلغی تا سالانه ۱۵ میلیارد دلار را در بر گرفته‌ است.

علاوه بر این، درباره حمایت‌های مالی حکومت ایران از گروه حزب‌الله لبنان و گروه‌های فلسطینی نیز اعداد و ارقام متفاوتی مطرح شده است.

بر اساس برآورد رسانه‌های اسرائيلی کمک‌های سالانه حکومت به حزب‌الله لبنان، متناسب با وضعیت اقتصادی ایران بین ۲۰۰ میلیون دلار تا ۸۳۰ میلیون دلار در سال نوسان داشته است.

کمک‌های رژیم ایران به گروه‌های فلسطینی نیز در برخی سال‌ها بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار اعلام شده است.

در روزهای گذشته، خبر پرداخت ۲۲ میلیون دلار پول نقد توسط قاسم سلیمانی و جاسازی آن در ساک‌های ۹ نفر از اعضای جنبش فلسطینی «حماس» در جریان سفرشان به تهران جنجال‌برانگیز شد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران در مصاحبه تلویزیونی خود به حملات اسرائیل در سوریه در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت اگر سوریه به این حملات «پاسخ دهد» اسرائیل دیگر «جرات نمی‌کنند حمله کنند». او تاکید کرد که «سیاست سوریه در پاسخ ندادن» به این حملات است.

نیروی هوایی اسرائیل در گزارشی که درباره عملکرد سالانه خود در طول سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر کرده، گفته است که فقط در طول این سال به حدود ۵۰ هدف در سوریه حمله کرده است.

اغلب این حملات متوجه گروه‌های شیعی مورد حمایت جمهوری اسلامی است و در بسیاری از این حملات «نیروهای نزدیک به حکومت ایران» یا نظامیان ایرانی نیز کشته می‌شوند.

اسرائیل از مدت‌ها پیش اعلام کرده که می‌خواهد مانع از نفوذ بیش از حد ایران در منطقه، به ویژه در کشورهای هم‌مرز خود مانند سوریه شود و حملات هوایی این کشور به سوریه باعث کاهش تحرکات و حضور ایران در منطقه شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳ ژانویه ۲۰۲۱