چراغ قرمز بازار بورس: شاخص کل ۴۳ هزار و ۶۸۲ واحد سقوط کرد

شاخص کل بورس در بازار سرمایه ایران روز شنبه، ۱۳ دی‌ماه در نخستین ساعات معاملات با بیش از ۴۳ هزار و ۶۸۲ واحد افت، رقم یک میلیون و ۳۵۴ هزار واحد را ثبت کرد.

بدین ترتیب، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، معدنی و صنعتی گل گوهر، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

همچنین شاخص کل فرابورس با ۵۰۳ واحد افت، روی رقم ۱۹ هزار و ۲۲۲ واحد ثابت شد و سنگ آهن گوهر زمین، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس، صنعتی مینو، سرمایه‌گذاری صبا تامین، فولاد هرمزگان جنوب و سهامی ذوب آهن اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی این بازار گذاشته‌اند.

به‌دنبال ریزش شاخص بورس در بازار امروز، یک میلیون معامله با ارزش ۸۶ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال و همچنین در بازار فرابورس یک میلیون معامله به ارزش ۸۴ هزار و ۳۶۵ میلیارد ریال انجام شد.

هم‌زمان با سقوط شاخص بورس ایران، ولید هلالات، رئیس هیات‌مدیره سبدگردان «اقتصاد بیدار»، شرایط بنیادی پیرامون بازار بورس را «خوب» توصیف کرد و در همین زمینه گفت: 

«قیمت کامودیتی‌ها در ماه‌های اخیر به شدت بالا رفته است، تزریق واکسن کرونا در دنیا آغاز شده و این موضوع نگرانی‌ها را از بحران اقتصاد جهانی کاهش داده است. همچنین رشد نرخ جهانی نفت را شاهد هستیم و حتی در داخل می‌توان به کاهش ریسک‌های سیاسی امید داشت اما چند مورد به شدت سرمایه‌گذاران بورسی را نگران کرد.»

او «عرضه‌های پرحجم» از سوی سرمایه‌گذاران حقوقی و نهادی را عامل اصلی ایجاد «ترس شدید» در کلیت بازار بورس توصیف کرد و در همین زمینه گفت: 

«مشکل اساسی این است که حقوقی‌های نهادی، بدهی‌های سنگینی دارند. مثلا صندوق‌های سرمایه‌گذاری معوقات حقوق کارکنان را از فروش سهام تهیه می‌کنند و ۵۰ میلیون سهامدار عدالت این روزها تحت تاثیر عرضه‌های حقوقی‌های نهادی هستند.»

سهامداران حقوقی، شرکت‌های ثبت شده‌ای هستند که برخی از سرمایه‌داران بزرگ از طریق این شرکت‌ها اقدام به معامله در بازار سهام می‌کنند. در حال حاضر شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سبدگردانی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها از جمله نهادهای فعال مالی در بازار سرمایه ایران به حساب می‌آیند.

از سوی دیگر در ماه‌های گذشته، برخی از نمایندگان مجلس، دولت حسن روحانی را به سوء استفاده از بازار بورس متهم کرده‌اند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس روز ۱۱ مهرماه امسال اعلام کرد: «دولت بعضاً سوءاستفاده‌هایی از بازار بورس به نفع خودش دارد که به زودی مجلس تصمیمات جدی برای ساماندهی این بازار اتخاذ می‌کند.»

به گفته این عضو مجلس شورای اسلامی «زمانی که دولت می‌خواهد سهام خودش را به فروش برساند، با همکاری برخی از سهامداران عمده قیمت آن سهام را افزایش می‌دهد و زمانی که سهام خود را عرضه کرد و به فروش رساند، بازار را رها می‌کند تا قیمت‌ها سقوط کند. از این طریق، دولت سهام‌های خودش را با قیمت گزافی به فروش می‌رساند اما مردم که این سهام‌ها را خریداری می‌کنند، دچار ضرر و زیان می‌شوند.»

دولت روحانی که با کسری بودجه ۱۱۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی روبه‌روست، در چند ماه گذشته مجموعه‌ای از سیاست‌های متناقض را اجرا کرده است. نتیجه این سیاست‌ها التهاب در بازارهای ارز، سکه، بورس و مسکن است که افزایش چند برابری قیمت را در پی داشته است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۳ ژانویه ۲۰۲۱