مجید صدری، مدیرعامل تحمیلی محمدجواد آذری‌جهرمی به پرسپولیس کیست؟

خبرگزاری‌های ایران اعلام کردند که «مجید صدری» به‌عنوان رییس هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس منصوب شده است. آقای صدری جانشین «مهدی رسول‌پناه» شد که پیش از این از سمت خود استعفا داده بود.

هم‌چنین «جعفر سمیعی» که دو ماه قبل از ریاست حراست وزارت ورزش و جوانان به مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس رسید، سمت نایب‌رییسی هیات‌مدیره را نیز به دست آورد.

جعفر سمیعی را به عنوان یک مدیر امنیتی می‌شناسیم. اما مجید صدری کیست؟ مرور کارنامه و سوابق این مدیر تازه وارد برای پرسپولیس یک پیام ویژه دارد. سرانجام «محمدجواد آذری‌جهرمی»، مدیرش را به پرسپولیس تحمیل کرد.


ایرنا در گزارش خود نوشته است «پس از استماع نظرات اعضای حاضر»، سید مجید صدری به عنوان رییس جدید هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس انتخاب و معرفی شد. خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، هیچ نامی از اعضای حاضر در جلسه نبرده است.

اعضای هیات‌مدیره باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، با نظر مستقیم «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان و تایید هیات «مجمع باشگاه» اجازه ورود به اتاق‌های مدیریتی را پیدا می‌کنند.

حالا اعضای مجمع باشگاه پرسپولیس را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ به‌جز مسعود سلطانی‌فر که رییس هر دو مجمع باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس است، «فرهاد دژپسند» و «علی‌رضا آوایی»؛ رییس و عضو مجمع باشگاه پرسپولیس شناخته می‌شوند.

فرهاد دژپسند، در دولت «حسن روحانی» به پست‌هایی مانند معاونت امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری و سرانجام وزارت امور اقتصاد و دارایی رسید. در یک کلام، او یکی از مغزهای اقتصاد کنونی دولت ایران است. عجیب نیست که چرا باشگاه پرسپولیس با ۳۰ میلیون هوادار، همیشه به داخل و خارج مقروض است.

فرهاد دژپسند نه سابقه جدی در فعالیت‌های امنیتی دارد و نه مدیری سطح اول در کابینه حسن روحانی محسوب می‌شود. اما نفر دوم، یعنی علی‌رضا آوایی، هر آنچه را یک مقام بالارتبه امنیتی، باید داشته باشد، دارد.

علی‌رضا آوایی، مرد ۶۳ ساله مجمع باشگاه پرسپولیس را می‌‌توان از یک اتفاق شناخت: «اعتراض و ترک جلسه هنگام سخن‌رانی علی‌رضا آوایی در شورای حقوق بشر.» بعد به این خبر می‌رسید: «گروهی از معترضان به حضور علی‌رضا آوایی، مقابل دفتر سازمان ملل در ژنو تجمع کردند.»

علی‌رضا آوایی از مرداد ۱۳۹۶ تاکنون وزیر دادگستری دولت حسن روحانی است؛ کسی که متهم است در مورد کشتار زندانیان سیاسی سال ۱۳۶۷ نقشی موثر داشت. او آن زمان از اعضای موسوم به «هیات مرگ» در زندان‌های دزفول و اهواز بود و گفته می‌شود اعدام بیش از ۱۵۰ زندانی سیاسی را شخصا برعهده گرفت.

در سیاهه مدیریتش می‌توان رد پای عمر حکم و قضاوت در جمهوری اسلامی را دید. از سال ۱۳۵۹ به صورت بی‌وقفه به عنوان دادستان عمومی و انقلاب شهرهایی مانند دزفول، اهواز، کردستان، لرستان، مرکزی، اصفهان و تهران شاغل بود، تا این ‌که سال ۱۳۹۳ به دیوان عالی کشور رفت. پس از آن، در سال ۱۳۹۴ معاونت وزیر کشور و ریاست سازمان ثبت احوال ایران را در دست گرفت. سال ۱۳۹۵ به عنوان رییس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهوری انتخاب شد و از آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری حسن روحانی هم به وزارت دادگستری ایران رسید.

آذر ۱۳۹۸، «سازمان عفو بین‌الملل» نام علی‌رضا آوایی را در ردیف متهمان اعدام‌های فراقانونی قرار داد و او را «ناقض حقوق بشر» نامید. اما جالب این‌ که هشت سال قبل از آن، یعنی مهر ۱۳۹۰، او یکی از ۳۲ مقام ایرانی بود که از سوی سازمان اتحادیه اروپا به دلیل نقض قوانین حقوق بشر مورد تحریم قرار گرفت و ممنوع‌الورود شد.

این شما، این مجمع امنیتی و اقتصادی باشگاه پرسپولیس و حالا مجید صدری که توسط هر سه نفر مورد تایید قرار گرفته است.

خبرگزاری امنیتی تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران مجید صدری را این‌گونه معرفی می‌کند؛ «مردی از جنس مخابرات». خبرآنلاین کمی پایش را جلوتر می‌گذارد و تحلیلش می‌کند؛ «مرد مخابرات، اما بی‌ارتباط با فوتبال.»

جواب خبرآنلاین را یک روز قبل، «مهدی علی‌نژاد» معاون وزیر ورزش و جوانان داده بود: «لزومی ندارد اعضای هیئت‌رئیسه باشگاه‌ها یا فدراسیون فوتبال، از اهالی فوتبال باشند.»

مجید صدری، در ظاهر، از دی‌ماه سال ۱۳۹۶ تا ۱۸ آذر ۱۳۹۹ مدیرعامل «شرکت مخابرات» ایران بود. جایش را در اتاق مدیرعاملی بزرگترین شرکت مخابراتی خاورمیانه، «مجید سلطانی» گرفت، اما هم‌چنان عضو هیات‌مدیره مخابرات باقی ماند.

این ظاهر قضیه است. در باطن، او را به عنوان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های دیتاپرداز ایران می‌شناسیم. مجید صدری، از میانه‌های دهه ۸۰ خورشیدی تاکنون، عضویت در هیات مدیره، مدیرعاملی یا ریاست بر ۱۶ شرکت در زمینه‌های مخابراتی، واردات و صادرات، انبوه‌سازی و مهندسی را برعهده داشته است.

پیش از آنکه شرکت‌های خصوصی، نیمه خصوصی یا دولتی که آقای صدری بر آن‌ها مدیریت کرده را مرور کنیم، باید دانست که او مدرک کارشناسی کامپیوتر با گرایش نرم‌افزار از دانشگاه «شهید بهشتی» تهران دارد و پست‌هایی مانند ریاست بر «کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای»، مدیرکلی «سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» را هم برعهده داشته است.

شاید برای اینکه قضاوت کنیم و او را نیروی کاملا آزمون پس‌داده در نظام امنیتی کشور بدانیم، باید باز هم باید جلوتر رفت و سوابق و شرکت‌هایی که در آن عضویت داشته را مرور کرد.

۲۵دی‌۱۳۹۶ «رجانیوز» در گزارشی، به تصمیمات «محمد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی انتقاد کرد و انتصابات او را برگرفته از «مراودات امنیتی» و «ارتباطات قدیمی» دانست. در نمونه‌ای اشاره کرد که سیدمجید صدری، پیش از آن‌که محمد آذری‌جهرمی به وزارت ارتباطات برسد، با این وزیر جوان در شرکت «رایتل» همراه و هم‌قدم بود.

رجانیوز، با ارایه اعداد و ارقام، رایتل را یک شرکت کاملا ورشکسته مالی دانست و نوشت: «آذری‌جهرمی، مدیرانی را که روزی همراه و همکار وی در رایتل و و دیگر ارگان های امنیتی بودند را به عنوان نمایندگان دولت در هیات مدیره شرکت مخابرات می‌گمارد.»

تا این‌جا رسانه اصول‌گرایان، کدهای لازم در مورد سوابق امنیتی مجید صدری را روی میز گذاشته است.

مجید صدری، مدیرعامل شرکت مخابراتی رایتل بود. او به نمایندگی از همان شرکت رایتل، رییس هیات‌مدیره شرکت «گسترش ارتباطات داتک» است.

ریاست بر شرکت «شبکه انتقال داده‌های رهام داتک» یکی از سمت‌های اوست، او مدیرعامل یا رییس و عضو هیات‌‌مدیره‌هایی است که شمار آن‌ها در تصور نمی‌گنجد. هیچ ارتباطی هم با هم ندارند. مثلا سال‌ها مدیرعامل و حالا عضو هیات‌مدیره شرکت «سرمایه‌گذاری سیمان تامین» بوده و هست. به‌واسطه همان شرکت، به عضویت هیات‌مدیره شرکت «صنایع نوین» هم درآمد.

این‌که چرا مجید صدری، عضو هیات‌مدیره «شرکت تعاونی مصرف کارکنان اداره کل تعاون استان خوزستان» هم هست جای سوال دارد. اما وقتی می‌بینیم که او یکی از مدیران هیات‌مدیره شرکت «دارویی شمیم روزآمد» هم بوده، بیشتر به دایره تخصص‌هایش پی می‌بریم.

شرکت‌های «ایده سازان تلکا»، «مهندسین مشاور اثرپویش پارس»، «نسیم ارتباط فاوا»، «داده‌های سیمرغ پرشین»، «شیکات رسانا سلولی»، «صبانت»، «پایانه های داده‌ای نوین» و «انتقال داده نداگستر صبا» بخشی از شبکه‌های زنجیره‌ای فعالیت‌های اقتصادی آقای صدری هستند.

سال ۱۳۹۸ رسانه‌های ایران، از پافشاری محمدجواد آذری‌جهرمی برای حفظ مجید صدری در هیات‌مدیره شرکت مخابرات انتقاد کردند. مهم‌ترین دلیل انتقاد هم این بود که مجید صدری، طی شش سال مدیرعاملی شرکت رایتل، این مجموعه را به بدهی بیش از هزار میلیارد تومان رساند. همان زمان، اساسنامه شرکت مخابرات قید شده بود که فقط مدیرعامل این شرکت حق دارد اسناد مالی با اعتبار بیش از ۵ میلیارد تومان را امضا کند.

وب‌سایت «طرفداری» در روزهای اخیر خبر داده بود که محمدجواد آذری‌جهرمی برای حضور «یکی از مدیران مخابرات» به باشگاه پرسپولیس، پافشاری می‌کند.

محمدجواد آذری‌جهرمی، با ۳۹ سال سن، جوان‌ترین وزیر دولت حسن روحانی است. در دوران ریاست‌جمهوری «محمود احمدی‌نژاد» مدیرکلی «امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات» را برعهده گرفت و آرام آرام در بدنه دولت حسن روحانی رشد کرد.

با این حال شیفته فوتبال است. به شکلی آشکار در حساب توییتر خود از پرسپولیس حمایت می‌کند و برای هواداران استقلال کری می‌خواند.

به وقتش، ۱۰ میلیارد تومان از حساب وزارت ارتباطات به حساب باشگاه استقلال واریز کرد و حتی به شرکت «همراه اول» دستور داد اسپانسر تیم امید ایران شود. چرا؟ چون دوستش «حمید استیلی» سرمربی این تیم بود.

حالا خواسته و توانسته، نقشی هم در هیات‌مدیره پرسپولیس بازی کند. یک مدیر ارتباطی و امنیتی را به راس باشگاه پرسپولیس رسانده است.

چهار وزیر، برای پرسپولیس مدیر تعیین می‌کنند؛ وزیر ورزش و جوانان، وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر دادگستری و وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات.

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱